چکیده:
با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر زمین از لحاظ اکولوژی زیستی ، کاملا واضح میباشد که در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی و انجام کارهایی در جهت حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همه گانی میباشد به همین علت تمامی سازمان ها و کسب و کارها درصدد پیشبرد اهداف خود با در نظر گرفتن برند سبز می-باشند..خریداران در عصر حاضر به دلیل به وجود آمدن مشکلات اکوسیستمی بیشتر سعی در خرید اجناسی دارند که علاوه بر فاکتورهایی نظیر قیمت و کیفیت، به محیط زیست نیز آسیبی وارد نکند. لذا مباحث روزی مانند برند سبز از جمله مهمترین فاکتور ها در بازاریابی مشتریان عصر کنونی میباشد. هدف از این پژوهش رتبه بندی مهم ترین فاکتورهای مؤثر بر انتخاب برند سبز رد صنعت لوازم آرایش میباشد. در این راستا با مطالعه پیشینه پژوهش 14 فاکتور از مهمترین فاکتورها را در زمینه برند سبز شناسایی نمودیم.. در نهایت با مد نظر قرار دادن نظرات خبرگان صنایع آرایشی فاکتور های بدست آمده را با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی رتبه بندی کردیم. نتیجه بدست آمده از این پژوهش نشان دهنده اهمیت بسیار بالای امنیت محصول و رنگ محصول در میان 14 فاکتور ذکر شده دارد
Given the current state of the earth in terms of biological ecology, it is quite clear that considering the environmental conditions and doing things to protect the environment is a universal task, so all organizations and businesses are trying to advance the goals In the present era, due to ecosystem problems, buyers are more likely to try to buy goods that, in addition to factors such as price and quality, do not harm the environment. Therefore, topical issues such as the green brand are among the most important factors in customer marketing today. The purpose of this study is to rank the most important factors affecting the selection of the green brand of the cosmetics industry. In this regard, by studying the research background, we identified 14 of the most important factors in the field of green brand. Finally, considering the opinions of cosmetics industry experts, we ranked the obtained factors using fuzzy hierarchical analysis technique. The result of this study shows the high importance of product safety and product color among the 14 factors mentioned, as well as factors such as harmlessness to animals and the possibility of testing in the last ranks.
خلاصه ماشینی:
جدول ١- مروري بر پيشينه پژوهش مشخصات محققان عنوان مقاله نتيجه مقاله تأثير آميخته بازاريابي سبز بر فرآيند (رمضانيان و تصميم گيري خريد مصرف کنندگان ( مطالعه چهار عنصر آميخته بازاريابي سبز (محصول و قيمت و اسماعيل پور، موردي :مصرف کنندگان خانگي لامپ کم توزيع و ترفيع ) بر رفتار خريد مصرف کنندگان مؤثر است (2010 مصرف شهر رشت ") نتايج تحقيق نشان داد که ميزان خطر ادراکشده (موجودي، ١٣٨٩) بررسي عوامل مؤثر بر رفتار خريد سبز (مطالعه مشکلات زيست محيطي بيشترين تأثير، و داشتن نگرش موردي دانشگاه شهيد چمران اهواز) زيست محيطي کمترين تأثير را بر رفتار خريد سبز دارد بين عقايد و رفتار مصرف کنندگان در گرايش به تأثير فعاليت هاي بازاريابي بر تصميم گيري محصولات سبز شکاف وجود دارد و همچنين اکثريت (صمدي، ١٣٨٩) پاسخ دهندگان به طورکلي به مارکهاي شناخته شده خريد سبز اعتماد بيشتري دارند و توجه چنداني به خريد از توليدکنندگان محصولات دوست دار محيط زيست ندارند شناسايي و رتبه بندي عوامل مؤثر بر تمايل متغيرهاي جمعيت شناختي و آميخته بازاريابي تأثير (بشيرپور، ٢٠١٩) افراد به خريد کالاهاي سبز مثبتي بر رفتار خريد کالاي سبز دارند بررسي تأثير عوامل اجتماعي و روان شناختي بر اساس نتايج تحقيق متغيرهاي روان شناختي و (عباسي و خدايي، بر رفتار مصرف کننده سبز با نقش ميانجي اجتماعي بر رفتار آگاهانه افراد مؤثرند و رفتار آگاهانه نيز (1396 رفتارهاي زيست محيطي و قصد خريد سبز باعث قصد خريد محصولات سبز ميشود 43 مشخصات محققان عنوان مقاله نتيجه مقاله بازاريابي سبز، تصميم خريد سبز، قوانين حمايت دولت از محيط زيست ، ارزش ادارک شده مصرف کننده ، افزايش (قلي پور و مظفري، اولويت بندي شاخص هاي تاثيرگذار بر انتخاب نگراني هاي جهان از آلودگي هاي زيست محيطي (2017 برند سبز ايجادشده از صنايع و آگاهي هاي عمومي نسبت به حفظ و نگهداري از محيط زيست منجر به توجه مصرف کنندگان به محيط زيست شده است بر اساس نتايج تحقيق دانش درک شده از محصول سبز (رحيم نيا و بررسي تأثير دانش درکشده از محصول سبز و دل بستگي به فروشگاه تأثير معنيداري بر تمايل به همکاران ، ٢٠١٦) بر تمايل خريد به واسطه دل بستگي به فروشگاه خريد محصولات سبز دارند.
54 1 Danciu 2 Darnall 3 Akturan 4 Kim & Periyayya 5 Hartmann et al 6 Ottman 7 Gong & Sheng 8 Shabbir et al 9 Gulsrud 10 Akturan 11 Kim & el 12 Analytic Hierarchy Process 13 Fuzzy Analytic Hierarchy Process 14 Mikhailov 15 Gulsr 55