چکیده:
مدلهای اولیة رشد اقتصادی بیشتر مبتنی بر عوامل سختافزاری مانند سرمایة فیزیکی بود اما در مدلهای جدید رشد، عوامل نرم دیگری چون سرمایة دانشی فراروی سازمانهای پیشرو قرار گرفته است. شرکتهای دانشبنیان، دانش و فناوری را جزء جداییناپذیر از داراییهای اساسی خود میدانند و از فرآیند تولید، توزیع و بکارگیری دانش برای پیشبرد کسب وکار خود استفاده میکنند. این پژوهش در تلاش است تا به منظور همنوایی شرکتهای دانشبنیان ایران با جوهرة پویا و غیر ایستای عصر پرچالش فرارقابتی هزارة سوم، برای نخستین بار الگویی بومی از بازارگرایی را بمثابة راهبردی برای ارتقای عملکرد این دسته از شرکتها شناسایی کند.پژوهش حاضر از نوع روش تحقیق ترکیبی و مشتمل بر دو رهیافت کیفی و کمی است. در بخش کیفی پژوهش ضمن مطالعة اسناد و مدارک، مرور ادبیات نظری، انجام مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان و صاحبان شرکتهای دانشبنیان ایران، از روش نظریة زمنیهای و قابلیتهای نرمافزار MAXQDA 2020 برای کدبندی مصاحبهها و طراحی الگوی بازارگرایی استفاده شده است. در بخش کمی نیز از قابلیت نرم افزارهای SPSS برای تحلیل آمار توصیفی و SmartPLS3 برای تحلیل آمار استنباطی دادهها، بررسی برازش مدل مفهومی و آزمون فرضیههای پژوهش بهرهگرفته شده است.
The early models of economic growth were mostly based on hardware factors of production such as physical capital, but in the new models of growth, other soft factors such as capital of knowledge are located in front of leading organizations. Knowledge-based companies consider knowledge and technology as an integral part of their core assets and they use the process of creating, distributing and applying knowledge to advance their business This research is a mixed method and includes both qualitative and quantitative approaches. In the qualitative part of the research, while studying the documents, theoretical literature review, conducting library studies and interviewing experts and owners of knowledge-based companies in Iran, has been used from capabilities of MAXQDA 2020 software and then grounded theory (GT) method to encode the interviews is designed and presented special model Market orientation for such companies. In quantitative part, the capability of SPSS software to analyze descriptive statistics and Smart PLS3 software has been used for analyze inferential data, test of research hypotheses, and determine the validity and fitness of the conceptual model.
خلاصه ماشینی:
در فرايند کدگذاري، متن مصاحبه ها چندين بار بازخواني و کليۀ مفاهيم ، کدهاي اساسي، کدهاي نظري و کدهاي 170 هسته اي شناسايي شد و با استفاده از قابليت هاي نرم افزار ٢٠٢٠ MAXQDA دسته بندي گرديد که در جدول ١ ملاحظه مي شود: جدول ١ - کدهاي استخراج شده از مصاحبه ها (يافته هاي پژوهشگر) کدهاي اساسي (مقوله ها) کدهاي نظري کدهاي هسته اي تغيير ترجيحات مشتريان پيگيري محصول جديد توسط مشتريان آشفتگي بازار آشفتگي بازار تقاضا براي محصولات جديد گرايش مشتريان جديد تغييرات سريع در تکنولوژي ايجاد فرصت با تغيير در تکنولوژي آشفتگتي تکنولوژيکي آشفتگي تکولوژيکي خلق ايده هاي جديد با تغيير در تکنولوژي وجود رقباي قوي در صنعت اقدامات رقابتي جديد رقابت در قيمت شدت رقابت شدت رقابت کمپين هاي تبليغاتي هماهنگي در رقابت رقابت بيرحمانه رضايت مشتري خلق ارزش براي مشتري مشتريگرايي درک نيازهاي مشتري خدمات پس از فروش پايش سياست هاي رقبا پيش بيني رفتار رقبا نقاط ضعف و قوت رقبا رقيب گرايي بازارگرايي بهينه گزيني محصولات رقبا بررسي استراتژيهاي رقبا آگاهي کارکنان از شايستگيها و مسئوليت هاي خود آگاهي کارکنان از اهداف سازمان اشتراک اطلاعات بازاريابي با ديگر بخش ها هماهنگي ميان کارکردي مشارکت کارکنان در تهيۀ برنامه ها همۀ کارکردها در خدمت بازارهاي هدف 171 جلسات ادواري ميان بخشي محصولات جديد ايده هاي جديد تکنولوژيهاي جديد نوآوريگرايي فرايندهاي جديد تجاريسازي محصولات جديد پيشرو بودن در خلق نوآوريهاي تکنولوژيک روندها و تحولات بازار تغييرات آتي کسب و کار آينده گرايي پايش تغيير ترجيحات مشتريان پايش تغييرات تدريجي يادگيري کليد بهبودي سرمايه گذاري حفظ مانايي يادگيريگرايي مزيت رقابتي بهبود مستمر حجم فروش عملکرد بازار سهم بازار سطح وفاداري مشتري عملکرد مشتري عملکرد کسب و کار سطح رضايت مشتري حاشيۀ سود عملکرد مالي سود کل مدل نظري برآمده از پژوهش کيفي مدل نظري، چارچوب و الگويي را براي پژوهشگر فراهم ميکند تا نظريه پردازي خود را در قالب ارائۀ پاسخ به پرسش محوري تحقيق انجام دهد و تلاش اين پژوهش نيز نيل به يک الگوي نظري بومي خاص بمثابۀ راهبردي براي ارتقاي عملکرد شرکت هاي دانش بنيان ايران است که در شکل ٥ مشاهده ميشود.