چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی بر بارشناختی در محیط های یادگیری چندرسانه ای می باشد. تحقیق حاضر شبه آزمایشی گروه های موازی با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان می باشد که تعداد آن ها 540 می باشد. نمونه پژوهش شامل 180 نفر (110 مرد و 70 زن) می باشد که در دو گروه آزمایش (55 مرد و 35 زن) و کنترل (55 مرد و 35 زن) به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش: رعایت اصول طراحی آموزشی از طریق نرم افزار مبتنی بر اصول چهارده گانه طراحی آموزشی ون مرینبور و کستر (2005) که روایی درونی (94/ 0) و بیرونی (81/ 0) آن از طریق پرسش نامه 72 سوالی محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری شد. و بار شناختی به وسیله مقیاس اندازه گیری 9 درجه ای بارشناختی پاس و ون مرینبور (1994) و پاس و ون مرینبور و آدام (1994) که روایی درونی و روایی بیرونی آن به ترتیب 86/ 0 و83/ 0 بود، مورد بررسی قرار گرفت، نتیجه پژوهش نشان داد که اصول رعایت طراحی آموزشی بر کاهش بارشناختی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تاثیر معنی داری (01/ 0≥P) دارد.
The purpose of this study is to determine the effectiveness of instructional design principles (14 multimedia principles van Merrienboer and Kester) on learning issues Cognitive Load in multimedia learning environments. The present research، in kind، is comparative Plan of static groups. The Population of the research includes all the students of the educational science at Payam-e-Noor University، Boukan Branch، and the number of who are 540 persons. The sample of the research includes 180 persons (110 male and 70 female students) ; these are divided into testing group (55 male and 35 female) and control group (55 male and 35 female). They were chosen on the basis of simple random sampling. The means of the research: Instructional design principles of instructional design software based on 14 Principle of Multimedia by Van Merrienboer and Kester (2005) whose internal validity is. 94 and its external validity is. 81; these were achieved by a researcher –made questionnaire which includes 72 questions. The cognitive load was measured by a 9 grade scale of of Paas and Merrienboer (1994) and Paas and Merrienboer and Adam (1994) whose internal and external validities are. 86 and. 83 respectively. Results showed that compliance with the principles of instructional design is to reduce the load on cognitive tests than the control group a significant effect (p ≤ 0/01).