چکیده:
این تحقیق به بررسی عوامل موثر بازاریابی بر عملکرد بین المللی با نقش میانجی مزیت رقابتی کسب و کارهای کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلی پرداخته است. روش پژوهش حاضر پیمایشی میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش؛ مدیران فعال کسب و کارهای کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلی هستند که تعدادشان در مجموع 148 نفر است. روش نمونهگیری پژوهش حاضر تمام شمار میباشد. ابزار جمع آوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه میباشد. برای سنجش متغیر عوامل بازاریابی با چهار مولفه (هوش بازار، نوآوری محصول، قیمت گذاری و ارتباط) همراه 16 سوال، پرسشنامه بین المللی شدن با 7 سوال و مزیت رقابتی با 10 سوال اقتباس شده از مقاله فلاحت و همکاران (2020) استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل موثر بازاریابی در کل و به تفکیک توسط متغیر میانجی مزیت رقابتی بر عملکرد بین المللی شرکتها تاثیر معناداری دارد. متغیر قابلیت قیمتگذاری بر عملکرد بین المللی شرکتها از طریق مزیت رقابتی دارای بیشترین ضریب اثر کل را دارا میباشد.
خلاصه ماشینی:
براي سنجش متغير عوامل بازاريابي با چهار مولفه (هوش بازار، نوآوري محصول ، قيمت گذاري و ارتباط ) همراه ١٦ سوال ، پرسشنامه بين المللي شدن با ٧ سوال و مزيت رقابتي با ١٠ سوال اقتباس شده از مقاله فلاحت و همکاران (٢٠٢٠) استفاده گرديده است .
363 فرضيه هاي تحقيق از قرار زير است : فرضيه اصلي : ▪ بين عوامل موثر بازاريابي بر عملکرد بين المللي شرکت ها با نقش ميانجي مزيت رقابتي کسب و کارهاي کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلي رابطه معنادار وجود دارد.
فرضيه هاي فرعي : بين قابليت هوش بازار بر عملکرد بين المللي شرکتها با نقش ميانجي مزيت رقابتي کسب و کارهاي کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندر انزلي رابطه معنادار وجود دارد.
بين قابليت ارتباط بازاريابي بر عملکرد بين المللي شرکتها با نقش ميانجي مزيت رقابتي کسب و کارهاي کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلي رابطه معنادار وجود دارد.
فرضيه فرعي١: بين قابليت هوش بازار بر عملکرد بين المللي شرکت ها با نقش ميانجي مزيت رقابتي کسب و کارهاي کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندر انزلي رابطه معنادار وجود دارد.
فرضيه فرعي٢: بين قابليت نوآوري محصول بر عملکرد بين المللي شرکت ها با نقش ميانجي مزيت رقابتي کسب و کارهاي کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلي رابطه معنادار وجود دارد.
فرضيه فرعي٤: بين ارتباط بازاريابي بر عملکرد بين المللي شرکت ها با نقش ميانجي مزيت رقابتي کسب و کارهاي کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلي رابطه معنادار وجود دارد.