چکیده:
اطلاعات حسابداری یک کالای عمومی است که برای دارنده آن، مزیت رقابتی ایجادمیکند. دو ویژگی کیفی اطلاعات حسابداری عبارتست از مربوط بودن و قابلیت اعتماد (میزان صداقت). هیئت استانداردهای حسابداری آمریکا قابلیت رسیدگی را به عنوان یکی از ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری بیان کرده و به عنوان یکی از مفاهیم تشکیل دهنده قابلیت اعتماد برمیشماردکه برسودمندی اطلاعات مالی کمک میکند؛ زیرا هدف از رسیدگی اطلاعات مالی، ایجاد اطمینان از این موضوع است که اندازههای حسابداری، بیانگرهمان چیزهایی هستندکه باید گزارش شوند (یحیی حساس یگانه 1391). باتحلیل نظریههای نمایندگی واطلاعات وبررسی مفاهیم معتبرحاکم برعرصههای مالی واقتصادی میتوان تاثیرمحافظه کاری برکیفیت سود را بررسی نمود. محافظه کاری به عنوان میزان قابلیت رسیدگی (تاییدپذیری) بالاترموردنیاز، برای شناسایی سودها نسبت به زیانها تعریف شده است. این امربه شناسایی سریعترزیان هادرمقایسه با سودها میانجامد و نتیجه این روّیه کاهش درخالص ارزش داراییها است. وجود رویههای محافظه کاری درگزارشگری مالی، درپاسخ به تقاضا برای این گونه اطلاعات درجهت حل مسایل نمایندگی است (واتز، 2003). رعایت محافظه کاری حسابداری درشرکتها، تاحدود زیادی مسایل نمایندگی را حل میکند و تعارض بین گروه های مختلف در گیردرشرکت های سهامی راکمتر مینماید. بال و شیکومار (2005) بیان نمودند که تقاضا برای گزارشگری محافظه کارانه دال براین ادعا است که محافظه کاری برای استفاده کنندگان گزارش های مالی شرکت سودمند است. نگاه خوش بینانه مدیران ومالکان نسبت به شرکت به احتمال زیاددرصورت های مالی منعکس میگردد. درنتیجه، بدبینی درحسابداری یک امرضروری است تا این نگاه خوش بینانه خنثی شود (بال و شیکومار، 2005) و اما کیفیت سود موضوعی است که درسالهای اخیر به کانون توجه در ارزیابی عملکردمالی شرکتها تبدیل شده است. درپی رسواییهای مالی اخیر، اطمینان واعتماد سرمایهگذاران به سیستم گزارشگری مالی تضعیف شده وکیفیت سود به عنوان یک عامل مهم درتعیین اعتبار و قابلیت اعتماد ارقام گزارش شده، پدیدارگشته است، دراین مقاله به بررسی ارتباط وتاثیرمحافظه کاری برکیفیت سود پرداخته میشود.
Accounting information is a public good that gives its holder a competitive advantage. The two qualitative characteristics of accounting information are relevance and reliability (honesty). The American Accounting Standards Board defines accountability as one of the qualitative features of accounting information and as one of the concepts of reliability that contributes to the usefulness of financial information. Because the purpose of reviewing financial information is to ensure that accounting measurements represent what needs to be reported (Yahya Hasas Yeganeh 2012). By analyzing theories of representation and information and examining the valid concepts of the ruler in the financial and economic fields, the effect of conservative work on the quality of soda can be examined. Conservatism is defined as the degree of higher maturity (verifiability) needed to identify gains over losses. This leads to faster identification of losses compared to profits, and the result is a decrease in the net asset value. The existence of conservative practices in financial reporting is in response to the demand for such information in order to solve agency problems (Watts, 2003). Adherence to accounting conservatism in companies, to a large extent, solves agency problems and reduces conflict between different groups in joint stock companies. Ball and Shikomar (2005) stated that the demand for conservative reporting indicates that conservatism is beneficial to users of corporate financial reporting. The optimistic attitude of managers and owners towards the company is most likely reflected in the financial statements. Consequently, pessimism in accounting is necessary to neutralize this optimistic view (Ball and Shikomar, 2005). But the quality of profits is an issue that in recent years has become the focus of evaluation of financial performance of companies. Following the recent financial scandals, investors' confidence in the financial reporting system has deteriorated and earnings quality has emerged as an important factor in determining the credibility and reliability of reported figures. This article examines the relationship and conservative effect on earnings quality.
خلاصه ماشینی:
اين اطلاعات حسابداري، استفاده کنندگان دورن وبرون سازماني را دررسيدن به پاسخ هاي سوالات ذيل ياري ميدهد: * آياشرکت درطول سال جاري، سودکسب نموده است ؟ * روندسودطي سال هاي گذشته چگونه بوده است ؟ * آيا شرکت بايد درسال جاري سودسهام پرداخت کند؟ * آيا شرکت جريان هاي نقدي موردانتظارخودرا ايجادکرده است ؟ * آيا شرکت دراين بازاردرحال تغيير، ثبات فروش خودرا حفظ کرده است ؟ * نرخ بازده سرمايه گذاري شرکت چقدراست ؟ * مقدار هزينه سرمايه شرکت چقدراست ؟ * شرکت منابع تامين مالي فعاليت ها و معاملات خودرا چگونه وباکدام سازوکار فراهم خواهدکرد؟ مديران ، بالقوه ، انگيزه دارند که وضعّيت شرکت را مطلوب جلوه دهند و به عّلت اختيارات مديريت درارائه گزارش ها، فرصت اعمال اين رويه را بدست مي آورند.
نتايج آنان نشان دادکه آن ها همچنين دريافتند که بدون اعمال صحيح محافظه کاري درحسابداري ، اعلام وضعيت مالي شرکت با دقت کمتري صورت خواهد گرفت و اين امر، به نوبه خود، مي تواند منجر به ابهام بيشتر، وجود نوسانات بيشتردرقيمت هاي آتي ، قيمت بازار پايين تر، کاهش ارزش شرکت و افزايش هزينه سرمايه گردد.
نتايج بررسي آنها نشان ميدهدکه درمراحل رشد و بلوغ ، سرمايه گذاران اهميت بيشتري به خالص دارايي هاي عملياتي وسود عملياتي غيرعادي شرکتهاي محافظه کار (نسبت به شرکت ها يي که از رويه هاي حسابداري متهورانه استفاده مي کنند) مي دهند و در مرحله ي افول عکس اين موضوع صادق است .