چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت کلاس تربیت بدنی بر ایجاد علاقه دانش آموزان میباشد. درس تربیت بدنی به عنوان یکی از بخشهای متداول در برنامه ی تحصیلی مدارس، مشتمل بر آموزش رشد، تقویت و مراقبت از بدن وحفظ آمادگی بدنی است. نقش مدیریت کلاسی و روش تدریس معلم بر ایجاد انگیزه دانش آموزان به درس تربیت بدنی قابل تامل است. دانش آموزان ابتدایی باید به گونهای تربیت شوند که شهروندی سالم و باروحیه باشند. شاد زیستن برای کودک به همان اندازه مهم است که تغدیه خوب، محبت کردن و حفاظت از او اهمیت دارد، زیرا سلامت روحی و روانی و فیزیکی و جسمانی او را تامین می کند. این پژوهش، از نظر روش اجرا، توصیفی تحلیلی میباشد که در آن، با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مرور مبانی نظری و پژوهشهای مرتبط با موضوع اطلاعات گردآوری شده است. در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که معلمان ورزش میتوانند با کمک گرفتن از روشهای مدیریتی شاگردمحور در کلاسها به فعالیتهای دانش آموزان بازخورد به موقع دهند و نقش محوری خود را در ایجاد علاقه به فعالیت بدنی آشکار سازند.
خلاصه ماشینی:
وجود مديريت کارآمد معلمان و ايجاد شرايط لازم براي تسهيل در امر يادگيري در کلاس درس تربيت بدني که مطابق نيازها و ويژگي هاي فراگيران باشد، لازمه ي جامعه ي امروزي و راه گشاي بسياري از مشکلات و بيماري هاي جسمي و روحي دانش آموزان است .
روش تحقيق اين پژوهش ، از نظر روش اجرا، توصيفي تحليلي مي باشد که در آن ، با استفاده از مطالعات کتابخانه اي و مرور مباني نظري و پژوهش هاي انجام شده در زمينه نقش معلم بر مديريت کلاس تربيت بدني در مقطع ابتدايي در ايران پرداخته شده است .
بدون شک به منظور تدريس و دستيابي به اهداف درس تربيت بدني، وجود شرايطي لازم مي باشد، از جمله اين شرايط مي توان به نظم حاکم بر کلاس به عنوان فاکتري مهم اشاره نمود؛ زيرا کلاسي که در آن اولين گام يادگيري (يعني نظم وانضباط و مشارکت در فعاليت و جلب توجه فعال شاگردان ) اعمال نگردد، به يقين نتايج مطلوبي نخواهد داشت .
١- تدبير منفي تدبير منفي يکي از تکنيک هاي خانواده درماني است و معلم به منظور ساکت کردن کلاس و يا جلب توجه دانش آموزان از آن استفاده مي نمايد بدين صورت که وقتي کلاس شلوغ مي شود معلم طنين شادي صداي خود را کم کرده و بغض صدايش را افزايش مي دهد و با اين روش به کلاس نظم مي بخشد.
نتيجه گيري: آنچه مهم به نظر مي رسد اين مطلب مي باشد که معلمان با توجه به نقش الگويي که دارند با استفاده از روش هاي مناسب براي مديريت کلاس تربيت بدني مي توانند اين کلاس را براي دانش آموزان ابتدايي لذت بخش سازند.