چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهگری چشمانداز زمان آینده در رابطه بین هوش عاطفی و سرزندگی تحصیلی بود. در این راستا، 523 نفر (265 دختر و 258 پسر) از دانشآموزان دوره دوم متوسطه از چهار ناحیهی شهرستان شیراز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان شرکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامههای چشمانداز زمان آینده (شل و هاسمن، 2008)، هوش عاطفی (پترایدز و فارنهام، 2001)، و سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1393) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که بر اساس ابعاد هوش عاطفی میتوان چشمانداز زمان آینده را پیشبینی کرد و چشمانداز زمان آینده متغیر پیشبین معنیدار سرزندگی تحصیلی بود. همچنین نقش واسطهگری چشمانداز- زمان آینده در رابطه بین هوش عاطفی و سرزندگی تحصیلی مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهند، هوش عاطفی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با واسطه سه بعد سرعت، ارتباط و ارزش در چشمانداز زمان آینده، سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین متغیرهای هوش عاطفی و چشم انداز زمان آینده در مجموع توانستند 36 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی را تبیین کنند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ارتقای سطح هوش عاطفی و ادراک دانشآموزان از چشمانداز زمان آینده موجبات افزایش سرزندگی تحصیلی آنها را فراهم میآورد.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا، ٥٢٣ نفر (٢٦٥ دختر و ٢٥٨ پسر) از دانش آموزان دوره دوم متوسطه از چهار ناحيه ي شهرستان شيراز با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي به عنوان شرکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه هاي چشم انداز زمان آينده (شل و هاسمن ، ٢٠٠٨)، هوش عاطفي (پترايدز و فارنهام ، ٢٠٠١)، و سرزندگي تحصيلي (دهقاني زاده و حسينچاري، ١٣٩٣) را تکميل کردند.
يافته هاي پژوهش نشان مي دهند، هوش عاطفي هم به صورت مستقيم و هم به صورت غيرمستقيم با واسطه سه بعد سرعت ، ارتباط و ارزش در چشم انداز زمان آينده ، سرزندگي تحصيلي دانش آموزان را تحت تأثير قرار مي دهد.
برخي پژوهش ها نيز به بررسي رابطه ي چشم انداز زمان با سازه هاي مثبت و منفي رواني- تحصيلي از جمله فرسودگي تحصيلي (فونگ و کيم ٩، ٢٠١٩)، شادکامي و عواطف مثبت (ژانگ ، هوول و استولارسکي ١٠، ٢٠١٣)، خوش بيني (ِارن ١١، ٢٠١٢)، اميدواري (تقيلو و لطيفي، ١٣٩٥) و بهزيستي روان شناختي (عليزاده فرد، محمدنيا و زيمباردو، ١٣٩٥) پرداخته اند و نشان داده اند که ابعاد چشم انداز زمان رابطه اي معنادار با اين سازه ها دارد.
Time perspective and school membership as correlates to academic achievement among African American adolescents.
Time perspective, approaches to learning, and academic achievement in secondary students.
Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach.
Relations between the development of future time perspective in three life domains, investment in learning, and academic achievement.