چکیده:
یکی از راهکارهای جلوگیری از مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ توسعه اقتصادی روستاها است. در این بین گردشگری روستایی یکی از مباحث جدی دراین زمینه است که میتواند نیل به این هدف را تحقق بخشد. تحقیق حاضر، با هدف بررسی عوامل موثر بر توریسم روستایی در روستای عارفی صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق، خبرگان و متخصصان صنعت گردشگری در استان خراسان رضوی شهر مشهد هستند که حداقل پنج سال سابقه فعالیت و بازاریابی در حوزه گردشگری را داشته اند. این تحقیق اکتشافی بوده و برای شناسایی عوامل از تکنیک دلفی و برای رتبه بندی عوامل و شاخص های بدست آمده از روش AHP استفاده شده است. در این تحقیق برای شناسایی عوامل از نظرات 15 نفر از خبرگان به روش گلوله برفی و برای بخش رتبه بندی عوامل و شاخص ها از نظرات هفت نفر از خبرگان به صورت هدفمند استفاده شده است. براساس نتایج بدست آمده در نهایت 27 شاخص نهایی در قالب شش عنوان کلی دسته بندی شدند. رتبه بندی عوامل نشان می دهد عوامل رفاهی در رتبه نخست توسعه توریسم روستایی قرار گرفتهاند و پس از آن عوامل بازاریابی، عوامل فرهنگی، جاذبه های مصنوعی، عوامل جغرافیایی- طبیعی و زیرساخت قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
به همين دليل اولين گام براي جمايت و سرمايه گذاري در يک منطقه گردشگري، شناسايي دقيق امکانات و بررسي نيازها و انتظارات افرادي است که به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته ميشوند، باانجا اين مرحله و رتبه بندي اولويت ها، مديران ميتوانند حمايت هاي خود را هدفمند و سرمايه گذاران با ديد روشن تر و ريسک پايين تري نسبت به حضور در يک منطقه اقدام نمايند.
از طرف ديگر وسيع بودن و شرايط چغرافيايي خاص کشور موجب شده است جذابيتهاي طبيعي زيادي نيز در ايران وجود داشته باشد، اما به دليل عدم شناخت درست چنين جذابيتهايي به مردم دنيا و حتي مردم داخل کشور، ساليانه بخش زيادي از مسافران براي بازديد از جذابيتهاي گردشگري و باستاني به کشورهاي ديگر سفر مي کنند و بخش زيادي از درآمد ارزي کشور از اين طريق به بيرون منتقل مي شود (هاشميان و همکاران ، ١٣٩٨).
نتايج حاصل از بررسي داده ها نشان داد که خصوصيات جامعه ، ادراک، هنجارها، الگوهاي روابط اجتماعي و اعتماد از عوامل موثر بر مشارکت در مديريت مناطق جنگلي به عنوان جاذبه اکوتوريسم بوده اند و عامل اعتماد بيشترين تاثير را در اين خصوص داشته است .
نتايج حاصل از بررسي نظرات خبرگان و کارشناسان حوزه گردشگري نشان داد که شش عامل زيرساخت و مديريت شرکت ، محصول يا توسعه فني ، منابع انساني ، سيستم خدماتي و پرورش درک و رفتار گردشگران ، فعاليت هاي بازاريابي ، منابع محلي به عنوان عوامل موفقيت در توسعه صنعت اکوتوريسم در تايوان موثر است .