چکیده:
از آنجایی که منابع مالی پایدار سهم ناچیزی در تامین مالی شهرداری ها دارند، بنابراین درآمد شهرداری ها باید در ماهیت خود به سمت منابع پایدار، منظم و قابل وصول حرکت کند. لذا اداره مطلوب شهرها، دادن خدمات مناسب و به موقع و رفع نیازمندی های اصلی آن، نیازمند روش های علمی در بعد درآمد و هزینه است. امروزه دیگر در دنیا به شهرداری به عنوان پیمانکاری بزرگ که می بایست برخی از فعالیتهای عمرانی و خدماتی شهر را انجام دهد، نگریسته نمی شود، بلکه شهرداری موسسه ای مدنی و برخاسته از مردم است که وظیفه فعالیت به سمت توسعه پایدار شهری و توسعه انسانی را بر عهده دارد. به همین دلیل است که شهرداری ها باید در کنار فعالیتهای سنتی و مرسوم خود به فعالیتهای فرهنگی، بهزیستی و زیست محلی بپردازند. در کشور ایران، شهرداری به عنوان نهاد محلی و برخاسته از متن مردم منطقه، متولی اصلی اداره امور خدماتی، عمرانی و نوسازی شهری، ناچار است در قبال ایفای وظایف قانونی خود، به دلیل عدم وابستگی مالی به دولت و بودجه عمومی، به طرق مختلف و بر پایه قانون، عوایدی را کسب و به مصرف امور موردنظر برساند. این در حالی است که این نهاد در عین استقلال مالی از لحاظ سیستم نظارتی، در وضعیت بینابینی قرار دارد و از استقلال کافی برخوردار نیست. موضوع درآمدهای شهرداری مقوله ی بسیار مهمی است، چرا که اگر شهرداری در آمد داشته باشد خدمات بهتری می تواند ارایه دهدو در نتیجه ارایه خدمات بهتر، استقلال شهرها از حکومت مرکزی اتفاق می افتد. رشد سریع جمعیت شهری به همراه واگذاری برخی از وظایف دولت به شهرداری ها (که انتظار می رود در آینده وظایف بیشتری نیز به شهرداری ها واگذار شود)، موجب افزایش شدید نیازهای مالی شهرداری ها شده است. بخشی از این نیازها را از طریق مالیات های محلی، وجوه انتقالی از دولت مرکزی و دیگر منابع درآمدی شان برآورده می کنند. اما این منابع درآمدی نمی توانند تمام نیازهای سرمایه گذاری و عمرانی شهرداری ها را پوشش دهند. از اینرو، در این روند شهرداری ها برای تامین منابع مالی موردنیاز به دنبال یافتن منابع جدیدی بودند که به علت اقتصاد ضعیف و بیمار ایران، چندان موفق نبودند ولی این مساله مانع از روی آوردن شهرداری ها به بازارهای مالی و مشارکت با بخش خصوصی به منظور تجهیز منابع مالی نشد. لذا هدف از این تحقیق تبیین رابطه بین منابع درآمدی و وظایف شهرداری تهران می باشد. جامعه مورد مطالعه کارشناسان و مدیران اجرایی حوزه مدیریت شهری در شهر تهران می باشد که بر اساس روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس با توجه به حجم جامعه اقدام به جمع آوری داده ها گردید و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد بین عوارض عمومی، عوارض اختصاصی، بهای خدمات و درآمد حاصل از موسسات، درآمد حاصل از وجوه و اموالی که به موجب قانون به شهرداری تعلق دارد، اعانات و کمک های اعطائی و سایر منابع بر وظایف شهرداری رابطه وجود دارد که طبقه رتبه بندی به عمل آمده اعانات و کمک های اعطائی بیشترین و درآمد حاصل از وجوه و اموال کمترین رتبه را در بین متغیرهای تاثیرگذار بر وظایف شهرداری دارا بود.
خلاصه ماشینی:
بنابراين در ميان بخش هاي مختلف مديريت شهري، تأمين منابع مالي و درآمدي شهرداري ها اهميت ويژه اي دارد؛ زيرا از يکسو کسب درآمد شهرداري ها تأثير عمده اي را در ارائه خدمات به شهروندان دارد و از سوي ديگر فقدان درآمد کافي نه تنها سبب عدم ايجاد خدمات ضروري در شهر مي شود.
به عنوان مثال در آمدي نظير کمکها و عوايد دولتي شايد در تمامي تقسيم بندي هاي منابع درآمدي شهرداري ها با شد وليکن در کشور ٥ مهدي، هداوند، حقوق ماليه عمومي شهري، مصاحبه روزنامه شرق ، سه شنبه ٢٨ آذر ١٣٩١ ٦ همان ٧ حميد، ياري، مروري بر روش هاي تأمين مالي شهرداري ها، سازمان شهرداري هاو دهياري هاي کشور ١٣٩٠، ص ١٣٣ ٨ اصل پنجاه و يکم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ٩ مهدي، هداوند، پيشين 361 پيشرفته اي مانند انگليس اعانات دولتي به ميزان ٤٠ درصد مي باشد ولي اين ميزان در کشور ايران بعد از اجراي سياست خودکفايي به شدت سير نزولي پيدا کرده است .
همچنين مقدار سطح معني داري متغيرهاي (عوارض اختصاصي، بهاي خدمات و درآمد حاصل از موسسات ، درآمد حاصل از وجوه و اموال ، اعانات و کمک هاي اعطائي، ساير منابع و وظايف شهرداري) کوچکتر از ٠/٠٥ شده است که نشان از عدم پذيرش فرضيه صفر مي باشد يعني متغيرهاي موردنظر از توزيع نرمال پيروي نمي کند، لذا مي توان از آزمون ناپارامتريک استفاده کرد.