چکیده:
این پژوهش سعی بر واکاوی ارتباط بین مدیریت زمان با استرس شغلی در مدیران مدارس با تاکید بر مهارت های سازمانی مطالعه موردی شهر ایلام دارد. روش تحقیق توصیفی از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران (اعم از مدیران و معاونین) شاغل در مدارس شهر ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد که از این تعداد با کمک روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 112 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت های مدیریت زمان کرمی مقدم (1377) برای مدیران و پرسشنامه استرس شغلی کامکاری (1385) برای کارکنان است. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های آماری توصیفی، از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که بین مهارت های مدیریت زمان مدیران و استرس کارکنان در سطح 0/05˂P همبستگی منفی وجود دارد که به عنوان یک پیش بینی خوب در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، مدیریت جلسات و استرس شغلی (ابعاد استرس شغلی) کارکنان در سطح 0/05˂P همبستگی معنیداری داشت که بهعنوان یک پیشبینیکننده خوب در نظر گرفته شد. همچنین پس از واگذاری مدیریت زمان، با استرس سازمانی کارکنان همبستگی منفی معنیداری داشت و قابلیت پیشبینی داشت (0/05˂P)
خلاصه ماشینی:
نتايج تجزيه و تحليل نشان داد که بين مهارت هاي مديريت زمان مديران و استرس کارکنان در سطح ٠٠٥Pω همبستگي منفي وجود دارد که به عنوان يک پيش بيني خوب در نظر گرفته مي شود.
به همين منظور، پژوهش واکاوي ارتباط بين مديريت زمان با استرس شغلي در مديران مدارس با تاکيد بر مهارت هاي سازماني مطالعه موردي شهر ايلام متمرکز شد تا روابط متقابل آنها را بررسي کند.
25 روش تحقيق پژوهش حاضر با توجه به هدف آن که به دنبال واکاوي ارتباط بين مديريت زمان با استرس شغلي در مديران مدارس با تاکيد بر مهارت هاي سازماني مطالعه موردي شهر ايلام است از جمله تحقيقات کاربردي است .
جدول (١): يافته هاي توصيفي مربوط به آزمودني ها در پرسشنامه هاي مهارت سازماني مديريت و استرس شغلي (رجوع شود به تصویر صفحه) ب ) يافته هاي استنباطي در اين بخش جهت تعيين ميزان همبستگي هاي ساده و چندگانه بين متغيرهاي تحقيق از ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون استفاده شده است و نتايج به دست آمده در جداول زير شرح داده شده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف واکاوي ارتباط بين مديريت زمان با استرس شغلي در مديران مدارس با تاکيد بر مهارت هاي سازماني مطالعه موردي شهر ايلام انجام شد.
The effect of a time management training program upon occupational stress levels and the type of behavioral pattern in college adminstration.
Relationship between time management behavior and stress among the interior and surgical 31