چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش اضطراب تحصیلی در رابطة بین کنترل روان شناختی
والدین و بهزیستی تحصیلی» به منظور تحلیل ضرایب مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم روابط به
دو روش بررسی نقش میانجیگری و نقش تعدیل کننده انجام شد. جامعة آماری» شامل کلیة
دانش آموزان مقطم متوسطة شهرستان اهواز در سال تحصیلی ۹۸ - ۱۳۹۷ بودند که از بین آن ها
۳ نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسش نامه
های کنترل روان شناختی والدینی» اضطراب پیشرفت و بهزیستی تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با
استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و رگرسیون چندگانه به وسیلة نرم افزار ۸0۶5
تحلیل شدند. و به منظور تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد
اثر غیرمستقیم کنترل روان شناختی والدین بر بهزیستی تحصیلی از طریق اضطراب تحصیلی معنی
دار است. (۰/۰۱> p و ۰/۱۰-= b). همچنین اضطراب تحصیلی رابطه بین کنترل روان شناختی و
بهزیستی تحصیلی را به صورت کامل میانجیگری میکند اما این رابطه را تعدیل نمی کند.
The aim of this study was to investigate the role of academic anxiety in the relationship between psychological control of parents and academic well-being. The statistical population included all high school students in Ahvaz in the academic year , from which people were selected by multi-stage cluster random sampling. And answered the questionnaires of parental psychological control, achievement anxiety and academic well-being. Data were analyzed using structural equation modeling and multiple regression by Amos software. Cronbach's alpha method was used to determine the reliability of the instrument. The results showed that the indirect effect of parental psychological control on academic well-being through academic anxiety is significant. (P and β = -). Academic anxiety also mediates the relationship between psychological control and academic well-being, but does not moderate this relationship.
خلاصه ماشینی:
در سال هـای گذشـته 1 Emerging adulthood 2 Parise, Canzi, Olivari & Ferrari 3 Deighton 4 Parks-Stamm, Gollwitzer & Oettingen 5 Nanda, Kotchick & Grover 6 Soenens , park, Vansteenkiste & Mouratidis 7 academic well-being 8 Schardt.
1 dependency psychological control 2 achievement psychological control 3 Soenens , Vansteenkiste & Luyten 4 Barber, Olsen & Shagle 5 Silk, Morris, Kanaya & Steinberg 6 Ballash, Leyfer,Buckley & Woodruff-Borden 7 Blossom, Fite, Frazer, Cooley & Evans 8 Yang, Coyne, Olsen, Hart Pettit, Laird, Dodg, Bates & Criss با توجه به این که در چنین دورة حساسی که دانش آموز اضطراب تحصیلی بـالایی را میبایست تحمل کند و نیز به دلیل این که چنین رفتارهایی در بین والدین به ویژه در سن نوجوانی رایج میباشد و با توجه به این که پژوهشی این چنین در نوجوانان ایرانی انجـام نشده است ، با توجه به کاربرد وسیع روش های نوین آماری به ویژه مدل یـابی معـادلات ساختاری در پژوهش های علوم رفتاری، به عنوان مثالی از کـاربرد ایـن روش هـا در ایـن پژوهش به بررسی برازش مـدل سـاختاری رابطـۀ علـی کنتـرل روان شـناختی والـدین و بهزیستی تحصیلی با نقش میانجیگری و تعدیل کنندگی اضـطراب تحصـیلی در قالـب دو مدل مفهومی (نمودار١و٢) پرداخته شده است .