چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مهارتهای اجتماعی و ارتباط والد - فرزندی با
اضطراب مدرسه در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه انجام گرفت. جامعة آماری شامل تمامی
دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول منطقه ۱۵ شهر تهران در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بود که تعداد
آنها برابر ۱۹۶۸انفر بود. بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه ۳۷۵ نفر تعیین گردید که با روش
نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش سه پرسش نامه
اضطراب مدرسة فیلییس (۱۹۸۷)» مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (۱۹۹۰) و رابطة والد -
فرزند فاین و همکاران (۱۹۸۳) مورد استفاده قرار گرفت. پس از جمعآوری پرسش نامهها از روش
تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد نمرة کل مهارتهای اجتماعی
بیشترین رابطه را به صورت معنادارء معکوس و قوی با اضطراب مدرسه دارد و در بین مژلفههای
آن نیز بیشترین همبستگی بین همدلی با اضطراب مدرسه به صورت معکوس و متوسط مشاهده
گردید. همچنین در بین مولفههای ارتباط والد - فرزندی,» مژلفه تعارض پدر - فرزند بیشترین
رابطه و همبستگی را با اضطراب مدرسه به صورت مثبت و متوسط و بعد از آن ارتباط مطلوب
مادر - فرزند رابطة معکوس و معناداری را با اضطراب مدرسه نشان میدهند. بر اساس نتایج تحلیل
رگرسیون نیز بیشترین سهم پیشبینی اضطراب مدرسه» بر عهدة نمره کل مهارتهای اجتماعی
میباشد. درنتیجه» میتوان گفت که مهارتهای اجتماعی و ارتباط والد - فرزندی میتوانند
اضطراب مدرسه دانشآموزان متوسطه را پیشبینی نمایند.
The aim of this study was to determine the relationship between social skills and parent-child relationship with high school students' anxiety. The statistical population included all male high school students in the th district of Tehran in the - academic year, whose number was equal to ,. According to Morgan table, the number of samples was people who were selected by multi-stage random cluster sampling. In this study, three questionnaires of Phillips School Anxiety () , Gershom and Olivet () Social Skills and Parent-Child Relationship Fine et al. () were used. After collecting the questionnaires, multivariate regression analysis was used. The results showed that the total score of social skills had the most significant, inverse and strong relationship with school anxiety and among its components, the highest correlation between empathy and school anxiety was observed in inverse and moderate. Also, the father-child conflict shows the highest relationship and correlation between the components of parent-child relationship with school anxiety in a positive and moderate way, followed by a favorable mother-child relationship with a significant inverse relationship with school anxiety. According to the results of regression analysis, the highest share of predicting school anxiety is responsible for the total score of social skills. As a result, it can be said that social skills and parent-child communication can predict high school students' anxiety.
خلاصه ماشینی:
1 Jovarini, Leme & Zanini 2 Platt, Williams & Ginsburg 3 Lava, Zhou, Gao, Liu & Luo 4 Waite, Whittington & Creswell بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت بررسی عوامل فردی و خانوادگی مـؤثر در بروز و تداوم اضطراب مدرسه به عنوان مشـکلی کـه اگـر بـه موقـع حـل نگـردد، عواقـب جبران ناپذیری را بر جـای خواهـد گذاشـت و تهدیـدی بـرای سـلامت روانـی کودکـان و نوجوانان خواهد بود، مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که آیا مهارت هـای اجتمـاعی و ارتباط والد - فرزندی با اضطراب مدرسۀ دانش آموزان متوسطه رابطه دارد؟ روش پژوهش حاضر از نظر نوع تجزیه و تحلیل داده ها، توصیفی - همبستگی بـود، زیـرا بـه بررسی روابط بین متغیرها میپردازد.
طبق نتایج به دست آمده بیشترین همبسـتگی بـین نمـرة کـل مهارت های اجتماعی و اضطراب مدرسه مشاهده مـیشـود کـه رابطـه ای معکـوس و قـوی (٠٦٠٦-=r) است و در سطح آلفای ٠/٠٠١ معنادار میباشد (٠٠٠١ در سطح آلفای ٠/٠٠١ نشان می دهند (٠٠٠١ فرضیۀ دوم : ارتباط والد - فرزندی با اضطراب مدرسه دانش آموزان متوسطه رابطه دارد.
طبق نتایج به دست آمده بیشترین همبستگی بین مؤلفـه تعـارض پـدر – فرزنـد و اضطراب مدرسه مشاهده میشود که رابطـه ای مثبـت و متوسـط (٠٥٣٥=r) مـیباشـد و در سطح آلفای ٠/٠٠١ معنادار است (٠٠٠١ – فرزند و مؤلفۀ رابطۀ مطلوب پدر – فرزنـد بـا اضـطراب مدرسـه همبسـتگی معکـوس و متوسطی را نشان میدهند (٠٤٠٢-=r و ٠/٣٦٧ =r) که در سطح آلفای ٠/٠٠١ معنادار اسـت (٠٠٠١ فرضیۀ سوم : مهارت های اجتماعی و ارتباط والد - فرزندی در پیش بینی اضطراب مدرسۀ دانش آموزان متوسطه سهم دارند.