چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی والدین بر میزان پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان دختر نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با
گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستانهای دولتی شهرستان دماوند
بود که از بین آنها ۷۷ دانش آموز دختر و والدینشان به صورت غیرتصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش
در برنامه مداخله شرکت کرد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. جلسات آموزشی با توجه به نیازهای
والدین به صورت ۱۶ جلسه آموزشی یک تا یک و نیم ساعته برگزار شد؛ ۴ جلسه آموزش مهارتهای
ارتباطی نیز با نوجوانان برگزار گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و
گزارش پیشرفت تحصیلی بود. دادهها با آزمون منویتنی و آنالیز کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تفاوت
معنی دار بین پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل نشان نداد.
The aim of this study was to determine the effect of parents' communication skills
training program on the academic achievement of adolescent female students. The
research method was quasi-experimental with pre-test-post-test design with a
control group. The statistical population included female students of public high
schools in Damavand, from which 77 female students and their parents were
selected non-randomly. Data collection tools included a demographic information
questionnaire and academic achievement report. Data were analyzed by Mann-
Whitney test and analysis of covariance and the results did not show a significant
difference between academic achievement in the experimental group compared to
the control group.
خلاصه ماشینی:
اصطلاح پیشرفت تحصیلی عبارت است میزان دستیابی دانش آموزان به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده که انتظار داریم در کوشش های یادگیری خود به آنها برسد(احمدی، حاتمی، احدی، اسدزاده ، ١٣٩٢).
نتایج تحقیق خسروشاهی و کلیبر در سال ٩٦ نشان داد آموزش مهارت های ارتباطی باعث افزایش سازگاری تحصیلی ، انگیزش درونی و انگیزش بیرونی دانش آموزان شده است و میزان بی انگیزشی دانش آموزان را کاهش داده است .
عبدالهی و همکاران در مطالعه خود دریافتند که آموزش مهارت های ارتباطی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبت و معنیداری دارد(عبدالهی، بشیرنژاد، مهدوی، ١٣٩٩).
به دلیل اهمیت فوق العاده دوران نوجوانی و نقش پیشرفت تحصیلی در آینده نوجوانان این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش مهارت های ارتباطی والدین بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر نوجوان انجام شد.
بنابراین فرضیه پژوهش ما یعنی افزایش پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بعد از اجرای برنامه آموزش مهارت های ارتباطی والدین افزایش مییابد تایید نشد .
همچنین عامل دیگر میتواند مدت زمان محدود مطالعه حاضر باشد که نتوانسته تاثیر برنامه مهارت های ارتباطی را بر روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نوجوان نشان دهد .
تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر.
تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه .
مطالعه رابطه ی بین مهارت ارتباطی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استان قزوین .
بررسی رابطه مهارت های ارتباطی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه .
Keywords: High school, Academic achievement, Communication skills, Adolescent, Parents 1.