چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل اسناد تحولی آموزش و پرورش جهت ارائه الگویی برای تربیت اخلاقی است. روش پژوهش اسناد کاوی و استنتاجی است. یافته ها بیانگر آن است که تربیت اخلاقی در اسناد تحولی از اهمیت بالایی برخوردار است. ازجمله اهدافی که به دست آمد عبارتند از: سعادت طلبی و کمال، محبت ورزی، کسب فضائل. از جمله اصولی که به دست آمد عبارتند از: اصل کمال، اصل فضیلت و اصل محبت. از جمله روش هایی که به دست آمد عباتند از: روش الگودهی، روش محبت ورزی، روش اعتدال و میانه روی. نتایج پژوهش نشان می دهد که تربیت اخلاقی نیازمند به سازوکارهای اجرایی دارد که باید بدان اهتمام ورزیده شود.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش در تدوين هدف هاي عملياتي و راهکارهاي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر لزوم تربيت اخلاقي متربيان تاکيد شده است ، بدين صورت که : «دين اسلام را حق دانسته و آن را به عنوان نظام معيار ميشناسند و به آن باور دارند و آگاهانه و آزادانه و شجاعانه و فداکارانه براي تکوين و تعالي اخلاقي خود و دست يابي به مرتبه اي از حيات طيبه و استقرار حکومت عدل جهاني مهدوي از آن تبعيت مينمايند و به رعايت احکام و مناسک دين و موازين اخلاقي مقيد هستند»(همان ، ص ١٨).
در سند زيرنظام تربيت معلم و تامين نيروي انساني که دربرگيرنده تمامي افرادي است که از سطح ستاد تا سطح مدرسه مسئوليت تربيت متربيان در نظام تعليم و تربيت رسمي و عمومي را بر عهده دارد ماموريت هايي در نظر گرفته شده که از طريق آن مربيان قادر به تشخيص موقعيت ، نقاط قوت و ضعف و سطح بلوغ فکري و رواني است تا بتواند تکاليفي را براي رشد و توسعه ظرفيت هاي وجودي و دست يابي متربيان به مراتب حيات طيبه را فراهم نمايد(برنامه زير نظام تربيت معلم و تامين منابع انساني نظام تعليم و تربيت رسمي و عمومي ج ا.
اين الگوي نظري شامل اهداف ، اصول و روش هاي تربيت اخلاقي بر اساس تحليل اسناد تحولي آموزش و پرورش خواهد بود.