چکیده:
نوآوری و خلاقیت یکی از مهم ترین مسائل در حوزه مدیریت میباشد. افزایش رقابت و پیچیدگی در فضای کسب وکار از مشخصه های تجارت نوین است . تغییرات سریع و محسوس در عرصه های علم و فناوری باعث شده که سازمان های سنتی قادر به هماهنگی با آن ها نباشند. در این شرایط تنها سازمانی شانس بقا دارد که بتواند به مزیت رقابتی دست یابد و خود را پیوسته با تغییرات محیطی پیرامون خود وفق دهد و از تکنولوژیهای نوین استفاده نماید که استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، بهبود عملکرد سازمانی را به همراه خواهد داشت . هدف از این تحقیق بررسی ارتباط ایجاد نوآوری و تکنولوژی بر بهبود عملکرد سازمانی میباشد. در این پژوهش به بررسی ایجاد نوآوری توجه به نوع هدف ، کاربردی ازنظر چگونگی اجرا در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد در صنعت پوشاک در استان هرمزگان به تعداد ٢٣٠٠ نفر میباشد که با فرمول کوکران ، تعداد ٢٥٠ نفر به عنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه تکنولوژی ویلیامز (٢٠١١)، پرسشنامه عملکرد سازمانی مقیمی و رمضان (١٣٩٠) و پرسشنامه نوآوری سازمانی حمیدی زاده و همکاران (١٣٩٣) میباشد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از آزمون کلوموگروف اسمیرنوف جهت سنجش نرمال بودن داده ها، آزمون های رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون جهت تبیین رابطه و میزان پیش بینیکنندگی متغیرها و از آزمون تحلیل واریانس جهت بررسی تاثیر متغیرها بر یکدیگر، استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین سیالی و عملکرد سازمانی؛ ابتکار و عملکرد سازمانی؛ تکنولوژی و کیفیت کار و تکنولوژی و کمیت کار ارتباط معنادار وجود دارد.
Innovation and creativity is one of the most important issues in the field of management Increasing competition and complexity in the business environment is a feature of modern business. Rapid and tangible changes in the fields of science and technology has caused traditional organizations not to be able to coordinate with them. In this situation, the only organization is the chance of survival, which can achieve regulatory excellence and adapt itself continuously to environmental changes around it, and to use modern technologies that utilize world-class technologies to improve organizational performance. The purpose of this research is to investigate the relationship between innovation and technology innovation on organizational performance improvement. This research is descriptive-survey research based on the type of target. The statistical population of this study consists of 2300 people in the garment industry in Hormozgan province. With the Cochran formula, 250 individuals were selected as sample size by available random sampling method. The instrumental study was Williams Technology Questionnaire (2011), Organizational Performance Questionnaire of Moghimi and Ramadan (2011), and Organizational Innovation Questionnaire (2007) by Hamidizadeh et al. (2014). To analyze the data, the Klymogrof-Smirnov test to measure the normality of data, regression tests and Pearson correlation coefficient for explaining the relationship and predictive value of the variables and analysis of variance test to investigate the effect of variables on each other, using The research findings showed that there is a significant relationship between fluidity and organizational performance; organizational initiative and performance; technology and quality of work; and technology and work quantity
خلاصه ماشینی:
بررسي ارتباط ايجاد نوآوري و تکنولوژي بر بهبود عملکرد سازماني (مطالعه موردي: صنعت پوشاک در استان هرمزگان ) آزاده آريانا ١، طوبي فسايي ٢ ١ استاد و رئيس دانشکده فاطميه بندرعباس ، بندرعباس ، ايران ٢ دانشجوي کارشناسي رشته طراحي و دوخت ، دانشکده فاطميه بندرعباس ، بندرعباس ، ايران چکيده نوآوري و خلاقيت يکي از مهم ترين مسائل در حوزه مديريت ميباشد.
با وجود نوآوري و خلاقيت در افراد سازماني، ضمن کسب آگاهي بيشتر پيرامون اهداف و استراتژي هاي سازمان ، نسبت به ارز شها و هنجارها احساس مسئوليت و تعهد از کار احساس رضايت مي کنند که اين امر در کنار مديريت قوي، موجب بهبود روحيه ، انگيزش ، افزايش عملکرد سازماني بهتر و بهر ه وري کارکنان مي گردد (نمامين و فيض الهي، ١٣٩٤).
, and Kijima 2 product innovation 3 Process innovation 4 Organizational innovation 5 Thornhill 6 Gunday, Ulusoy, Kilic & Alpkan 26 از جنبه هاي مختلفي مي توان ضرورت انجام چنين پژوهشي هايي را مشاهده نمود؛ عصري که در آن شاهد ايجاد محيطي پيچيده در دنياي اطراف سازمان ها هستيم ، محيطي که در آن فشار بر سازمان براي تطبيق با شرايط متغير و متنوع رو به افزايش است ، همچنين دشوار شدن امکان پيش بيني صحيح تقاضاهاي بازار، ضرورت و اهميت چنين پژوهشي بر ما مسلم مي شود زيرا با اين موضوع ها داراي ارتباط تنگاتنگ است (کوروکوا١ و همکاران ، ٢٠١٥).
با توجه به مطالب بيان شده ، اين تحقيق در نظر دارد به بررسي اثر ايجاد نوآوري و تکنولوژي بر عملکرد سازماني با مطالعه موردي صنايع فعال در صنعت پوشاک استان هرمزگان بپردازد.