چکیده:
یکی از مهمترین اهداف آموزش و پروش که در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده، تقویت هویت دینی دانش آموزان با استناد بر تعالیم و معارف دینی و اسلامی است که این مهم بیشتر بر روی دوش معلمان معارف اسلامی میباشد. با دانستن این موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق معلمان معارف اسلامی و میزان تاثیرپذیری آن بر فراگیری معارف توسط دانش آموزان میپردازد. در این پژوهش علاوه بر تعیین و تعریف اخلاق حرفهای و اسلامی از منظر دانشگاهیان، از روش کتابخانهای و بوسیله پرسشنامه خودساخته که به تایید متخصصین اهل فن رسیده به روش میدانی میزان تاثیرپذیری را آزمایش میشود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان و معلمان معارف شهرستان ایذه بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای 210 نفر دانش آموز از سه مدرسه با 3 معلم انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که خوش اخلاقی معلم و همچنین صداقت و آراستگی بیشتر از عوامل دیگر در فراگیری و الگوپذیری دانش آموزان موثر است.
خلاصه ماشینی:
سوالات پژوهش اخلاق حرفه اي و اسلامي معلمان بر اساس قرآن و احاديث شامل چه مواردي مي باشد؟ برخورداري معلمان از شاخصها و ويژگي هاي قرآني چه رابطه اي با اثرگذاري روش هاي انتقال معارف ديني به دانش آموزان دارد؟ اهميت تحقيق افرادي که داراي موقعيت مهم ، موفقيت زياد، دانش و تخصص بالا و يا داراي تعالي معنوي هستند، غالبا نظر ديگران را به خود جلب ميکنند و براي آنان سرمشق ميشوند.
با توجه به اهميت و نقش انکارناپذيري که براي الگوپذيري ذکر شده است ، در اين مقاله به بررسي نقش شخصيت و رفتارهاي اخلاقي دبيران معارف اسلامي در الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه و تعيين ميزان اهميت هر کدام از شاخص هاي مطرح شده و موثر در الگوپذيري مانند ميزان تحصيلات ، ميزان تجربه ، آراستگي ظاهري، ميزان توجه به آداب ، سنن ، اعتقادات ديني و شيوة تدريس دبيران پرداخته شده است .
از آنجا که متغيرهاي ميزان توجه و پايبندي دبيران و تاثيرپذيري دانش آموزان ، از نوع رتبه اي مقوله اي ميباشند، براي بررسي رابطه بين اين دو متغير، از آزمـون استقلال مجذور خي استفاده ، و نتايج آن در جدولهاي زير آورده شده است Test Statistics The degree moral of influence Chi-Square 34.