چکیده:
جوانان به عنوان موتور پیشران حرکت ،نقش اساسی و محوری در برپایی دولت اسلامی دارند . به رغم بحث ها و گفتگوهای فراوانی که در این زمینه میان نظریه پردازان دانشگاهی ، مدیران و رهبران صورت گرفته است، اما هنوز به چگونگی تربیت و توانمندسازی جوانان برای پذیریش و موفقیت در این مسئولیت خطیر(دولت سازی) پرداخته نشده است .(مسئله)
هدف این مقاله آن است که با بهره گیری از بیانیه گام دوم انقلاب، «مدل توانمند سازی جوانان برای تحقق حکمرانی اسلامی » را طراحی و ارائه نماید. (هدف) پرسش اصلی این است که: آیا مدلی برای توانمندسازی جوانان از بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی برای دولت سازی اسلامی می توان استخراج و طراحی کرد ؟ و پرسش های فرعی تحقیق عبارتند از : عوامل موثر بر توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیه گام دوم کدامند ؟ متغیر های زمینه ساز برای توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیه گام دوم کدامند؟ موانع و در نهایت پیامد ها و نتایج توانمندسازی جوانان چیست؟ ( سوالات تحقیق) در این مقاله از روش شناسی نظریه داده بنیاد (GT ) برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است ( روش شناسی) یافته های به دست آمده « مدلی» با رویکرد پارادایمی است که شامل ابعاد و مقوله هایی به این شرح می باشد. عوامل توانمند ساز در چهار مقوله « معنوی و اخلاقی» ، «معرفت شناختی» ، «روان شناختی» ، «جامعه شناختی» در مجموع (37 )متغیر، عوامل زمینه ساز شامل (15) متغیر، موانع و عوامل بازدارنده توانمندسازی شامل (11) متغیر، پیامد ها و نتایج توانمند سازی مشتمل بر (16) متغیر و اهداف کلان توانمند سازی حاوی (3) هدف اصلی است. ( نتایج)
خلاصه ماشینی:
(هدف) پرسش اصلی این است که: آیا مدلی برای توانمندسازی جوانان از بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلب اسلامی برای دولت سازی اسلامی می توان استخراج و طراحی کرد ؟ و پرسش های فرعی تحقیق عبارتند از : عوامل موثر بر توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیه گام دوم کدامند ؟ متغیر های زمینه ساز برای توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیه گام دوم کدامند؟ موانع و در نهایت پیامد ها و نتایج توانمندسازی جوانان چیست؟ ( سوالت تحقیق) در این مقاله از روش شناسی نظریه داده بنیاد (GT ) برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است ( روش شناسی ) یافته های به دست آمده » مدلی « با رویکرد پارادایمی است که شامل ابعاد و مقوله هایی به این شرح می باشد.
به همین جهت در این مقاله ابتدا ، به وظایف و ویژگیهای »جوان طراز گام دوم انقلب« به عنوان وضعیت مطلوب اشاره می شود، سپس عوامل و متغیر های موثر، زمینه ساز، موانع و نتایج »توانمند سازی جوانان برای تحقق حکمرانی اسلامی « از متن بیانیه گام دوم استخراج و در قالب یک مدل راهبردی -کاربردی ارائه می شود.
در این مقاله هدف این است که با بهره گیری از بیانیه گام دوم انقلب در وهله اول به شناسایی عوامل موثر بر توانمندی جوانان و سپس به سایر متغیر های زمینه ساز، موانع و نتایج بپردازیم، بگونه ای که با تجزیه و تحلیل داده ها و برقراری ارتباط بین مولفه ها، به الگوی راهبردی -کاربردی توانمندسازی دست پیدا کنیم.
نتایج و دست آوردهای تحقیق اولین مرحله در اجرای روش شناسی داده بنیاد، تعیین موضوع است که » مدل توانمند سازی جوانان برای تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم « به عنوان موضوع تحقیق انتخاب شد.