چکیده:
بقعههفتتنان،ازبناهایکریمخانیدرشیراز،بناییتاریخیاستکهدرشمالآرامگاه
حافظدردامنهکوهتختضرابی)کوهچهلمقام(قرارگرفتهاست.علتنامگذاریاینبقعه و
باغاطرافآنبههفتتنان،وجودهفتقبردرباغاستکهاززمانکریمخانبررویهرکدام،
سنگبزرگبدونکتیبهاینصبشدهاست.اینهفتقبررابههفتعارفینسبتمیدهند
کهدرجوارآرامگاهحافظدراینشهرمیزیستهاندودرهمانمکاننیزدرگذشتهاند.
بقعهیاتکیهواقعدراینباغدارایدوستونیکپارچهسنگیاستکهتنهابرروییکی از
ایندوستونآثاریازرنگونقاشیبهجایماندهاست.درطاقچههایبالییاینساختماندو
طبقه،کهروبهحیاطاست،پنجمجلسرنگوروغنبررویگچکارشدهاستکهموضوع
تحقیقیدراینمقالهاست.اینمقالهپسازشرحمباحثیدرخصوصنقاشیزندیه،بهبررسی
ویژگیهایزیباییشناختینقاشیهایمذکورورابطهآنهابامباحثعرفانیمطرحشدهدر
آندورهمیپردازد.برپایهتحقیقاتتوصیفیتحلیلیبهعملآمدهدراینپژوهش،ویژگیهای
زیباییشناختیپنجمجلسرنگوروغنبررویگچکارشدهودربقعههفتتنانشیرازبه
شیوهالتقاطیویژهنقاشیعصرزندیهتاحدودیدرخدمتمبانیعرفانیرایجدردورهزندیه،
تعریفوسازماندهیشدهاند.
اهداف مقاله
١-مطالعهنقاشیهایدیواریاینبقعهازمنظرزیباییشناسی؛
٢-بررسیحضورپیوندمیانزیباییشناسیاینمجالسباباورهایعرفانیودینیمطرح
دردورهزندیه.
سوالت مقاله
١-ویژگیهایزیباییشناختیپنجمجلسنقاشیموجوددربقعههفتتنانچیست؟
٢.آیاارتباطیبینمشخصاتزیباییشناختیایننقاشیهاومبانیعرفانیرایجدردوره
زندیهوجودداشتهاست؟
واژگان کلیدی
بقعههفتتنان،زندیه،شیراز،تصوف
Haft-tanan tekye ,one of Karim Khan Zand’s building, is situated at the foot of Chehel Maqam Mountain. There are seven tombs
covered by plain gravestones in this place that is for which the present name stands for, meaning Seven Bodies. The gravestones
were put on these tombs by Karim Khan Zand’s order. The tombs are assigned to the seven mystics who lived next to Hafiz mausoleum
and died in that place. The open-side hall located at the garden is suppored by two great monolithic painted columns. In
the upper recesses of this building there are five scenes painted in oil colours on plaster which are the subject of this study.
The survey tries to study the relation between the aesthetic features of the mentioned paintings and mystical issues posed in that
era. According to the descriptive- analytical research performed here, the aesthetic features of the five scenes painted in oil colours
have been partly defined and organized in accordance to the common mystical bases in Zand period.
Aims of the research:
1-To study the wall-paintings of the tekye from aesthetic point of view;
2. To assess the existance of relation between the aesthetic characteristics of the paintings and the common mystical believes in
Zand period.
Research questions:
1- What are the aesthetic characteristics of the five oil paintings existing in Haft-tanan tekye?
2. Is there any connection between the aesthetic characteristics of the paintings and the common mystical bases in Zand period?