چکیده:
هنرمندان ایرانی در طول تاریخ علاو هبر تزیین آثار با اشکال گیاهی، جانوری، انسانی و خط نوشته سعی داشت هاند مفاهیم پیچیده مذهبی، سیاسی، نظامی و فرهنگی را به ساده ترین شکل ممکن بیان نمایند. یکی از نقوش شاخص و کمتر شناخته شده در هنرهای تزیینی ایران، نقش پرندگانی است که جانوران مختلفی همچون شیر، پلنگ، آهو، قوچ، ماهی و پرنده را شکار کرده اند. این نقش که حالتی همچون «گرفت و گیر» دارد، از تمدن های پیش ازاسلام آغاز شده و تا عصر صفویان ادامه یافته است.پرندگان شکارگر در تمدن های پیش ازاسلام به صورت عقابی با سر شیر، عقاب و شیردال ترسیم می شدند که با توجه به جایگاه و شیوه اجرا نمادی از قدرت مذهبی، نظامی یا سیاسی حاکمان سومری، عیلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی به شمار می آمدند. با پذیرش اسلام توسط ایرانیان، استفاده از نقوش قدیمی از جمله نقش پرندگان شکارگر ادامه می یابد، با این تفاوت که طراحان نقوش سنتی در سده های اولیه اسلامی و دوران صفویان با توجه به نمونه های موجود از نقش عقاب، طاووس و سیمرغ استفاده می نمودند.در این مقاله سعی بر آن بوده که با معرفی انواع پرندگان شکارگر در دوران مختلف تاریخی، سیر تحول و تطور و مفاهیم نمادین آن در دوره صفوی مورد بررسی قرار گیرد. روش تحقیق این نوشتار، روش توصیفی-تاریخی از گونه «زمینه یاب» و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و اسنادی است. با طبقه بندی آثار مزین به نقش پرندگان شکارگر و تحلیل اسناد نوشتاری، مشخص گردید پرندگان شکارگر به صورت موجوداتی ترکیب یافته از چند جانور یا به صورت واقعی در تمدن های پیش ازاسلام و اسلامی ترسیم می شدند و این نقش نمادی از قدرت مذهبی، سیاسی و نظامی بوده است.
Iranian artists throughout the history have endeavored to express the complex concepts of religious,
political, military and cultural features in the simplest forms of plant, animal, human and text lines in addition
to various ornamental elements. One of the outstanding and little-known motifs in the decorative
arts of Iran are birds of prey that hunt various creatures such as lions, leopards, deer, ram, fish and birds.
The use of this theme initiated from Sumerian civilizations and has continued until the Safavid era.
In the pre-Islamic civilizations, predator birds were drawn with a figure of an eagle and the head of a lion,
eagle and griffin and became a symbol of religious, military or political power of the rulers of the Sumerian,
Elamite, Achaemenid, Parthian and Sassanid monarchies. By the acceptance of Islam by Iranians, the
use of such ancient motifs continued and became more popular; however, during the Safavid era minor
changes were applied such as the use of eagles, peacock and simorgh designs.
In this paper, it is initially attempted to introduce the various types of birds of prey in different historical
periods, in addition to the evolution and development of the symbolic concepts related to each creature.
The research methodology of this paper follows a descriptive and historical method and data is collected
via library and documentation methods. By classifying each symbol in terms of appearance and concept
it is known that the use of such symbolic creatures was to convey the religious, political and military
power of the rulers of Iran throughout its golden history from the Sumerian civilization until the Safavid
era.
Aims of the research:
1- To classify the evolutional process of various types of predator birds, in the visual arts of Iran from the
pre-Islamic until the Safavid era.
2- To understand the concept and symbolic functions of predator birds in various historical periods.
Research questions:
1-How are the birds of prey depicted in various historical periods of Islamic art?
2-Why are the use of symbolic birds of prey used extensively during the Safavid era?