چکیده:
هدف اصلی این مقاله، مطالعه و نقد شیوه های مطالعات هنر اسلامی به منظور طرح نظریه ای جدید در این حوزه است. روش بررسی پژوهش حاضر، روش تحلیلی-انتقادی نظریه ها و یافته هاست و اطلاعات آن به شیوه اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری شده اند. در این مقاله با طرح یافته های پژوهشی، مسئله مغالطه و کلی گویی های سنت گرایان برای به حاشیه راندن مفاهیمی چون قدرت، فرهنگ و ایدئولوژی در متن های هنری دوران اسلامی، مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است. بر این اساس، از بین شیوه های فرضیه پردازی شده ای که برآیند تحلیل متون پژوهشی در این حوزه بوده و توسط پژوهشگران این مقاله تدوین شده اند، شیوه خوانش خیالی-حکمی (سنت گرا) مورد تحلیل انتقادی قرار می گیرد. نتایج این مقاله پس از شرح خوانش گفتمانی، حاکی از آن است که شیوه های رایج در مطالعات هنر اسلامی در قلمرو تحلیل های ذهنی، توصیفی و ماهیت گرایانه دچار سفسطه های تفسیری و مغالطه های درون گرایانه هستند که گفتمان های پنهانی و موثر در تبیین سازوکارهای فرهنگی هنر اسلامی را از دایره مطالعاتی خود خارج کرده اند و فاقد روش شناسی مطالعاتی هستند. ازاین رو، طرح نظریه «گفتمان هنر پیرااسلامی» و نیز طبقه بندی جدیدی از روش های مطالعاتی هنر در ملل اسلامی، از دیگر نتایج این پژوهش انتقادی محسوب می شود.
This paper aims to study and review the main approaches to Islamic art studies and strives to present
a new theory in this field of study. Hence, a critical and descriptive methodology has been followed
equipped with library and documentation research. In this paper, features contributing to the marginalization
of concepts such as power, art, culture and ideologies of meaning are criticized in art studies
of Islamic periods. Accordingly, the methods theorized as the outcome of the research and analysis of
texts written by the authors of this paper, the method of theosophical- Imaginary readings are critically
analyzed.
The findings of this research imply that the common approach in the study of Islamic art studies in the
domain of subjective analysis, descriptive and interpretative research methods consist of introspective
features that have subsided from hidden and effective discourses in explaining the cultural meaning of Islamic
art from outside the circle of this specific research field and fail to have a strong scientific methodology.
Hence, Para Islamic Art discourse theory and also the new classification methodological research
approaches for studying Islamic art are among the other outcomes of this research paper.
Aims of the research:
1- To explain methodological weaknesses and complications regarding reading traditionalists practices
of Islamic art.
2- To introduce features of the Para Islamic art discourse theory.
Research questions:
1-What are the significant methods and approaches applied in Islamic art research studies?
2-What factors arise due to the contradictions and problems traditionalists approach in the theoretical
approaches in Islamic art studies?