چکیده:
روند رشد شتابان کلانشهرها در جهان، توام با افزایش جمعیت در این شهرها، مشکلات متعددی را مانند معضل ترافیک و اختلال در سامانه حمل ونقل درون شهری به وجود آورده است. از این رو، معضل مذکور از چالشهای اساسی فراروی برنامه ریزی شهری در اواخر قرن بیستم بوده که بر دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری تاثیر نهاده است. جابه جایی و حرکت، نیاز اساسی زندگی بشر در تمام اعصار بوده و امروزه نیز با وجود پیشرفتهای الکترونیک در فضای سایبری، جزء جدایی ناپذیر زندگی محسوب میشود. امروزه استفاده از حمل و نقل عمومی، از موضوعاتی است که با جنبههای مختلفی از کیفیت زندگی، در ارتباط میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نوشته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها و اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کارشناسان و متخصصین برنامه ریزی شهری تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از تکنیک گلوله برفی، 25 نفر برآورد گردید. در این پژوهش به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از تکنیک AHP استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مقایسه زوجی بود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اهمیت شاخصها، به ترتیب درصد اهمیت شان عبارتند از: ایمنی 0. 499، آلودگی زیست محیطی 0. 313، ارزانی0. 120 و راحتی 0. 068 و در نهایت ارجحترین گزینه مناسب از بین دو مد حملونقل موتوری، مدحملونقل عمومی با 0. 778 نسبت به مدحملونقل شخصی 0. 222، شناخته شده است.
The rapid growth of metropolitan areas around the world, coupled with the increase in population in these cities, has created numerous problems such as traffic congestion and disruption to the inter-city transportation system. Therefore, this dilemma has been one of the major challenges facing urban planning in the late twentieth century which has influenced the achievement of sustainable urban development goals. Electronics in cyberspace are an integral part of life. Today, the use of public transport is one of the issues that are related to different aspects of quality of life. The purpose of this study was to investigate the impact of using public transport in reducing traffic and air pollution. In this study, library and field method were used for data collection. The statistical population of the study consisted of experts and urban planning experts. Sample size was estimated 25 people using snowball technique. In this study, AHP technique was used to achieve the research objectives. Data gathering tool was paired comparison questionnaire. The results of this study showed that the importance of indicators (criteria), in terms of their importance percentages are: Safety 0.499, Environmental Pollution 0.313, Cheapness 0.120 and Convenience 0.068 and finally the most preferred option between two motor modes, The public transport mode is identified at 0.778 compared to the 0.222 personal transport mode.