چکیده:
این مطالعه تلاش می کند تا تایید کند که چگونه اشتراک دانش باعث ایجاد سرمایه فکری در مدارس می شود. این مفهوم مدرسه را به عنوان سرمایه انسانی، داخلی و خارجی که قرار است با اشتراک دانش در بین معلمان تقویت شود، مفهوم سازی می کند. یک بررسی مقطعی برای تجزیه و تحلیل اشتراک دانش که باعث تقویت سرمایه فکری مدرسه می شود، با استفاده از یک مدل معادله ساختاری اعمال شد. نتایج تایید کرد که اشتراک گذاری دانش پیش بینی کننده هر سه مولفه از جمله سرمایه داخلی، خارجی و انسانی در مدارس است. این مطالعه نتیجه گیری می کند که مفهوم ایجاد سرمایه فکری در مدارس می تواند در سازمان آموزش و پرورش اعمال شود و با ایجاد استراتژی های موثر ارتباطی سازمانی تقویت شود. مدیران مدارس می توانند جوامع عملی را در مدارس خود پرورش دهند تا انتقال دانش را برای دانش آموزان تسهیل کنند.
خلاصه ماشینی:
اين مفهوم مدرسه را به عنوان سرمايه انساني ، داخلي و خارجي که قرار است با اشتراک دانش در بين معلمان تقويت شود، مفهوم سازي مي کند.
نتايج تأييد کرد که اشتراک گذاري دانش پيش بيني کننده هر سه مؤلفه از جمله سرمايه داخلي ، خارجي و انساني در مدارس است .
اين مطالعه با تلاش براي تأييد فرايندهاي به اشتراک گذاري دانش که باعث تقويت سرمايه فکري مدارس در ايران مي شود،انجام گرديده است .
حمايت از تبديل سرمايه انساني به سرمايه فکري ، آن را به عنوان زيرساخت هايي توصيف مي کند که حمايت کننده منابع انساني براي ايجاد اهرم دانش است (١٩٩٦ ,Sullivan &Edvinsson ).
سؤالات تحقيق اين مطالعه به شرح زير است : عناصر تجربي سرمايه فکري در يک سازمان مدرسه چيست ؟ آيا بين اشتراک دانش و هر عنصر سرمايه فکري مدرسه رابطه اي وجود دارد؟ (به تصویر صفحه رجوع شود) روش تحقيق يک بررسي کمي پيش بيني کننده مقطعي براي جمع آوري داده ها از معلمان مدارس متوسطه در ايران طراحي شده است .
مدل معادله ساختاري نشان مي دهد که اشتراک دانش متغير پيش بيني کننده براي کليه مدارس است : سرمايه انساني (٠.
نتيجه گيري اشتراک دانش در اين مطالعه به عنوان عامل پيش بيني کننده اي است که مي تواند سرمايه فکري مدرسه را تقويت کند.
يک الگوي تجربي براي بيان روابط پيش بيني کننده بين اشتراک دانش و سرمايه فکري مدرسه در اين مطالعه ساخته شده است .
Developing a model for managing intellectual capital.