خلاصه ماشینی:
ساختار کلی کتاب و محتوای آن این اثر در دو فصل تألیف شده است: در فصل اول به آداب و روشهای روضهخوانی بر شهیدان پرداخته شده که در ابتدا پس از بیان ضرورت روضهخوانی و آثار و فواید و شرایط آن، به انواع روضهخوانی(مقتلخوانی، روضۀ استنباطی، روضۀ تحلیلی، روضۀ ذوقی و روضۀ مکاشفهای) اشاره شده و در ادامه، نیز شیوههای پرورش روضه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این روش، علاوه بر اینکه به مستندبودن روضه کمک خواهد کرد، پیامهای مهمی را نیز به مخاطب منتقل میکند؛ به عنوان نمونه: حضرت فاطمه زهرا( در آخرین روزهای عمر مبارکشان به مولا علی( وصیت فرمودند: «إِنَّ لِي إِلَيْكَ حَاجَةً يَا أَبَاالْحَسَنِ؛ یاابالحسن!
در اینجا به سبک «اشعار میانی» که به عنوان زبان حال و گاهی برای توضیح مقتل و بیان مصائب ائمه اطهار( به کار میرود اشاره میکنیم؛ به عنوان نمونه: اجازه بدهید حال و روز این ایام بانویِ دو عالَم، حضرت زهرا( را برایتان از مقتل بخوانم؛ علامه مجلسی( نقل میکند: «اَنَّهَا مَا زَالَتْ بَعْدَ أَبِيهَا مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ نَاحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ بَاكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ؛ حضرت زهرا( بعد از رسول خدا(، پیوسته دستمال به سر میبست؛ جسمش ناتوان و قوّت خود را از دست داده بود؛ چشمانش گریان و قلبی سوخته داشت».
این چند بیت، زبان حال حضرت زینب( با مادر است: مگر زِ اهل مدینه چه دیدی ای مادر؟!که دل زِ عمر عزیزت بُریدی ای مادرامید ما، به وجود تو بستگی دارد چرا ز زندگی ات ناامیدی ای مادر؟!چرا نماز شبت را ، كتاب سليم بن قيس الهلالي، 2جلد، الهادى، قم، چاپ اول، 1405ق، ج2، ص674.