چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل سازنده برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت بود. در راستای این هدف، به شناسایی عوامل مدل سازی برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و تبیین مدل طراحی شده پرداخته شد. پژوهش مذکور از لحاظ هدف بنیادی، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی – اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته بود. جامعه آماری تحقیق را خبرگان، مدیران و کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های تابعه آن می باشد. تعداد خبرگان 37 نفر (که به روش غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند) و تعداد کارشناسان و مدیران 270 نفر برآورد گردید. از میان خبرگان، تنها 26 نفر تمایل به همکاری در مراحل تحقیق داشتند. در مرحله کیفی به شناسایی عوامل سازنده برند کارفرما و مسئولیت اجتماعی شرکت پرداخته شد که ابتدا براساس مطالعات گذشته و سپس با استفاده از تحلیل محتوا، عوامل مذکور شناسایی شدند. مصاحبه براساس اصل کفایت نظری انجام گرفت. بدین ترتیب مصاحبه با 13 نفر به نتیجه رسید. و با استفاده از آزمون دلفی، عوامل شناسایی شده ارزیابی شدند و عوامل بی اهمیت حذف گردید. براساس نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل محتوا و آزمون دلفی متغیر برند کارفرما دارای 8 بعد وفاداری به برند، کارمندگرایی، ارتباطات برند، اخلاقگرایی اجتماعی- فرهنگی، تصویر برند، برندآگاهی، ارزش آفرینی برند و رقابت پذیری برند است و برای متغیر مسئولیت اجتماعی سازمان، 7 بعد مشتریان، بشردوستانه، اقتصادی، کارکنان، الزامات قانونی، پاسخگویی اخلاقی و زیست محیطی شناسایی شد که براساس آن مدل پژوهش طراحی گردید.
The purpose of this study was to design an employer brand model based on corporate social responsibility. In line with this goal, the factors were identified; the employer's brand modeling based on social responsibility and the designed model were explained. The research was descriptive-exploratory and mixed research in terms of basic-applied purpose, in terms of data collection. The statistical population of the study consisted of experts, managers and experts of the National Company of Southern Oilfields and its subsidiaries. The number of experts was 37 (who were randomly selected) and the number of experts and managers was 270. Among the experts, only 26 were willing to cooperate in the research process. In the qualitative stage, the constituent factors of the employer brand and the company's social responsibility were identified, which were first identified based on previous studies and then using content analysis. The interview was conducted based on the principle of theoretical adequacy. Thus, the interview with 13 people was concluded. In a quantitative step, using Delphi test, the identified factors were evaluated and the insignificant factors were removed. Based on the results of content analysis test and Delphi test, the employer brand has 8 dimensions of loyalty, employee orientation, brand communication, socio-cultural ethics, brand image, brand awareness, value creation and competitiveness. For the organizational social responsibility variable, 7 dimensions of customers, humanitarian, economic, staff, legal requirements, ethical and environmental accountability were identified, based on which the research model was designed.
خلاصه ماشینی:
براساس نتايج به دست آمده از آزمون تحليل محتوا و آزمون دلفي متغير برند کارفرما داراي ٨ بعد وفاداري به برند، کارمندگرايي، ارتباطات برند، اخلاق گرايي اجتماعي- فرهنگي، تصوير برند، برندآگاهي، ارزش آفريني برند و رقابت پذيري برند است و براي متغير مسئوليت اجتماعي سازمان ، ٧ بعد مشتريان ، بشردوستانه ، اقتصادي، کارکنان ، الزامات قانوني، پاسخگويي اخلاقي و زيست محيطي شناسايي شد که براساس آن مدل پژوهش طراحي گرديد.
با توجه به اين مطالب هدف تحقيق حاضر طراحي مدل برند کارفرما مبتني بر مسئوليت اجتماعي سازمان در شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب است .
در اين بخش به تعيين جامعه و نمونه براي بخش هاي مختلف تحقيق پرداخته ميشود: الف - بخش کيفي تحقيق (شناسايي مؤلفه هاي برند کارفرما و مسئوليت اجتماعي سازمان ) جامعه آماري تحقيق در بخش کيفي شامل اساتيد رشته مديريت دانشگاه آزاد اسلامي واحد شوشتر (تعداد٧ نفر) و خبرگان شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب بود.
In the qualitative stage, the constituent factors of the employer brand and the company's social responsibility were identified, which were first identified based on previous studies and then using content analysis.
Keywords: Branding, Employer Brand, Social Responsibility, National Company of Southern Oilfields 1 Department of Management, shoushtar Branch, Islamic Azad University, shoushtar, Iran.
MinWang The effects of corporate social responsibility on brand equity and firm performance , Journal of Business Research 68 (2015) 2232–2236.
Corporate Social Responsibility and Employer Branding: A Study in the Public Sector, Proceedings of 27th International Business Research Conference 12 - 13 June 2014, Ryerson University, Toronto, Canada, ISBN: 978-1-922069-53-5.