چکیده:
اسطورهها بیانگر آمال، هراس و آرزوهای بشریاند. متنهای ادبی و عامّه در ژرفساخت اندیشگی خود از بنمایهها و مفاهیم اسطورهای گریزی ندارند. اسطورهها با کارکرد روایی خود، بنمایهها و تصاویر کهنالگویی آدمی را در بافتهای گونهگون روایتهای کلاسیک و عامّه آشکار میکنند. پارهروایت دیدار و وصال مارال و گلمحمد که این بررسی به آن میپردازد، یکی از اساسیترین بخشهای رمان کلیدر است. روایت عامّه و کردیِ «محمودخان بالک و خاتون پریزاد» نیز از جمله روایتهای برجسته و مشهور در فرهنگ عامّۀ کردی است. مسألۀ این پژوهش کارکرد بنمایههای مشترک اسطورهای است که پارهروایت و روایت عامّۀ پیشگفته را ساختاربندی میکنند. نوشتار حاضر بر اساس رهیافت اسطورهشناسی به متنهای یادشده مینگرد و با روشی توصیفی و تحلیلی، با هدف تبیین پیوندهای اسطورهای و اندیشگی در دو روایت یادشده به واکاوی بنمایههای اسطورهای این دو روایت خواهد پرداخت. هر دو روایت بر بنیان عناصر روایی چون زن، آب، چشمه، گیاه، ماه و حیوان حرکت داستانی و روایی خود را پیش میبرند. این عناصر، بنمایههای کهنالگویی چون زندگی، تسلسل حیات، سحر و جادو، هراسناکی کهنالگوی آنیما و مهار سایه را در هر دو روایت نمایان میکنند و آنها را رنگ اسطورهای میبخشند. بر اساس بنمایههای مشترک اسطورهای که بافت زبانی و ساختار روایی این دو روایت را نظامبندی میکنند؛ میتوان بدین نتیجه رسید که رمان کلیدر سوای سویههای دیگر بینامتنی، از فرهنگ عامّۀ کردی و بنمایههای اسطورهای و کهن الگویی آن نیز تأثیر پذیرفته است و بر این اساس نویسندۀ کلیدر زیستی دوباره را در افق اندیشگی مردم و فرهنگ کردی تجربه کرده است.
Myths express human aspirations and fears. Literary and folk texts in the depth of their thinking do not shy away from mythical themes. Myths, through their narrative function, reveal the themes of human archetype in the various contexts narratives. The narrative of the meeting and marriage of Maral and Golmohammad that this study deals with is one of the most basic parts of Kalidar. The folkloric and Kurdish narration of "Mahmoud Khan Balek and Khatun Parizad" is also one of the prominent and famous narrations in Kurdish folk culture. The problem of this research is the function of the common themes of myths that structure the above-mentioned folk narrative and excerpt. The present article looks at the mentioned texts based on the mythological approach and with a descriptive and analytical method, with the aim of explaining the mythological and thoughtful connections in the two mentioned narratives. Both narrations advance their narrative movement based on elements such as woman, water, spring, plant, moon and animal. These narrative elements demonstrate the archetypal themes such as life, life cycle, magic, horror of anime archetype and shadow control in both narratives. Based on common mythological and archetypal principles that systematize the two linguistic context and narrative structure. It is argued that the novel Kalidar, in addition to other aspects of intertextuality, is also influenced by Kurdish folk culture and its mythological and archetypal themes. The author of Kalidar has experienced again living in the horizons of Kurdish people thinking and their culture.