چکیده:
آنچه در مطالعات حوزه اسلامی در رابطه با شرایط رهبری اخلاقی مورد توجه بوده با مطالعات غربی متفاوت بوده و بر مبنای قرآن، برگرفته از اخلاق اسلامی و سیره و روایات معصومان میباشد. علیرغم اینکه در سالهای اخیر مدلها و نظریههایی در زمینه رهبری ارائه شده است، ولی بیشتر تحقیقات حاضر صرفاً بر جنبه کلی رهبری تاکید ورزیدهاند و از طراحی یک مدل رهبری اخلاقی غفلت ورزیده است. هدف این پژوهش ارائه الگوی رهبری اخلاقی بر مبنای ارزشهای اسلامی در پرتو نهجالبلاغه میباشد. تحقیق حاضر کاربردی و بنیادی بوده که به روش کیفی با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام گرفته است. در این مطالعه با استفاده از روش دیمتل فازی و همچنین کدگذاری انتخابی با توجه به مولفههای اخلاقی محمدی و همکاران مدل رهبری اخلاقی طراحی شده است. نتایج نشان داد عاملهای عدم خودکامگی، شایسته سالاری، نظارت اخلاقی و اخلاق شهروندی از بیشترین تاثیرگذاری در مدل رهبری اخلاقی برخوردارند و عاملهای فرهنگ سازمانی، اصول و ارزشهای اخلاقی و شایستگی اخلاقی در درجه بعدی تاثیرگذاری قرار دارند. همچنین عاملهای شفافیت و پاسخگویی، عدالت محوری، قانون مداری و قاطعیت و خدمت محوری از درجه تاثیرپذیری بالایی برخوردار هستند.
What is considered in the studies of the Islamic field in relation to the conditions of moral leadership is different from Western studies and is based on the Qur'an, based on Islamic ethics and the traditions of the infallibles. Although models and theories of leadership have been proposed in recent years, most of the present research has focused only on the general aspect of leadership and has neglected to design a model of ethical leadership. The purpose of this study is to present a model of moral leadership based on Islamic values in the light of Nahj al-Balaghah. The present research is applied and fundamental which has been done qualitatively using data-based theory. In this study, using the fuzzy Dimtel method as well as selective coding according to the moral components of Mohammadi et al., The ethical leadership model has been designed. The results showed that the factors of non-authoritarianism, meritocracy, moral supervision and citizenship ethics have the most impact on the model of moral leadership and the factors of organizational culture, moral principles and values and moral competence are in the next degree of influence. Also, the factors of transparency and accountability, justice-oriented, rule of law and assertiveness and service-oriented have a high degree of effectiveness.