چکیده:
این تحقیق بهمنظور طراحی الگوی هستی شناسانه آموزشهای زیستمحیطی با تأکید بر آیات قرآن است. هستی مطلق از آن خداوند است و هستیهای دیگر مخلوق این وجود محسوب میشوند. شناخت طبیعت بهعنوان مظهر حق و آیه الهی و تسخیر و بهرهمندی از آنیکی دیگر از اهداف مهم تربیتی اسلام است در طول دهههای اخیر، نگرانیهای جدی و فزایندهای نسبت به بحرانهای زیستمحیطی و طبیعت در محافل علمی مطرح میشود؛ که بخش عمدهای از آن بحرانها ریشه در فقدان آگاهینامه دارد درواقع آموزش همگانی محیطزیست کلید رویارویی با این مشکل است؛ که درعصرفناوری اطلاعات و ارتباطات، در قالب آموزش از دور، شایان توجه است. در تحقیق حاضر، از روششناسی کیفی و روش تئوری زمینهای استفادهشده است. نظریه بنیادی روشی است که مبتنی بر روششناسی کیفی است. میدان تحقیق در تحقیقات با رویکرد کیفی، معادل جامعه آماری در تحقیقات با رویکرد کمی است. پس از حضور محقق در میدان تحقیق تا رسیدن به اشباع نظری در خصوص مقولات مختلف مورد مصاحبه قرار گرفتند و دادههای برگرفته از مصاحبههای اولیه برای ساخت دقیقتر مصاحبههای بعدی مورداستفاده قرار گرفتند. در این تحقیق از نمونهگیری نظری و نمونهگیری هدفمند استفاده گردید. نتایج این تحقیق به طراحی الگوی هستیشناسی آموزشهای زیستمحیطی در نظام آموزش از دور با تأکید بر آیات قرآن منتهی شد.
This research aims to design an ontological model of environmental education with emphasis on Quranic verses. Absolute existence belongs to God, and other beings are the creatures of this existence. Recognition of nature as a manifestation of divine truth and verse and the conquest and enjoyment of it is another important educational goal of Islam. In recent decades, serious and growing concerns about environmental and nature crises have been raised in scientific circles; Most of those crises are rooted in a lack of awareness. In fact, public environmental education is the key to tackling this problem; In the age of information and communication technology, in the form of distance education, is noteworthy. In the present study, qualitative methodology and grounded theory method have been used. Fundamental theory is a method based on qualitative methodology. The field of research in qualitative research is equivalent to the statistical population in quantitative research. After the presence of the researcher in the research field, until the theoretical saturation was reached, the various categories were interviewed and the data taken from the initial interviews were used to construct more accurate subsequent interviews. In this study, theoretical sampling and purposive sampling were used. The results of this research led to the design of an ontology model of environmental education in the distance education system with emphasis on Quranic verses.