چکیده:
زمینه و هدف: مهارت ارتباط اجتماعی از توانمندیهای پلیس است. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مهارتهای ارتباط اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی مشتمل بر عوامل فردی، محیطی، مقررات و ضوابط دانشجویی، تعاملات (فرماندهان - اساتید) و عوامل تربیتی انجام شده است.
روش: تحقیق کاربردی و با روش توصیفی استنباطی از نوع پیمایش و در جامعه آماری دانشجویان دختر و پسر کاردانی و کارشناسی رستههای راهور، اطلاعات و آگاهی، انتظامی با حجم نمونه 300 نفر به روش کوکران و نمونهگیری خوشهای به نسبت جمعیت دانشکدهها و مقاطع تحصیلی و انتخاب نمونه ها به طور تصادفی انجام شده است. ابزار اندازهگیری، پرسش نامه استاندارد مهارت ارتباطی و پرسشنامه محقق ساخته با اعتبار و همبستگی درونی به روش محتوایی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 9/0 محاسبه شد.
یافتهها: مهارت ارتباطی 7 درصد دانشجویان پایین، 3/51 درصد متوسط (توأم با مشکل) و 48 درصد در سطح مطلوب است. بر اساس مقدار آزمون R و ضریب بتای استاندارد شده و سطح معناداری با اطمینان 95 درصد، 615/. از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین شده است.
نتیجهگیری: میزان اثرگذاری متغیرها به ترتیب تعاملات دانشگاهی، مقررات و ضوابط، عوامل تربیتی، عوامل محیطی و عوامل شخصیتی است. این نتیجه توجه به چگونگی قوانین و مقررات دانشگاهی، تعاملات دانشگاهی و عوامل تربیتی در سطح دانشگاه را ضروری می سازد.
field and target:Social communication skills are among the capabilities of the police and this study was conducted to identify the factors affecting the social communication skills of students of the University of Law Enforcement Sciences, including personal, environmental, student rules and regulations, interactions (commanders-professors) and training.Method: Applied research has been done by descriptive-descriptive survey method and in the statistical population of male and female students of associate and bachelor's courses in the fields of traffic, information and knowledge, discipline with a sample size of 300 people compared to the population of colleges and educational levels by random sampling.Measurement instrument, standard communication skills questionnaire (Monjemizadeh, 2012) and researcher questionnaire with validity and internal correlation by content and reliability method were calculated using Cronbach's alpha of 0.9.Findings: Based on the research findings, communication skills among / /. The percentage of students was low, 51.3% was at the intermediate level (with difficulty) and 48% was at the desired level. According to the value of R test and standardized beta coefficient and the level of significance with 95% confidence in this model / 615. The changes of the dependent variable are explained by independent variables.Conclusion: The effect of academic interaction variables or coefficient / 371. , Terms and Conditions 286 /. , Educational factors 272 /. , Environmental factors 255 /. And personality factors 239 /. Therefore, in addition to personality, family and environmental points in the selection of students,
خلاصه ماشینی:
اين تحقيق با هدف شـناسايي عوامل مؤثر بر مهارت هاي ارتباط اجتماعي دانشـــجويان دانشـــگاه علوم انتظامي مشـــتمل بر عوامل فردي، محيطي، مقررات و ضوابط دانشجويي، تعاملات (فرماندهان - اساتيد) و عوامل تربيتي انجام شده است .
آموزش اين نوع مهارت ها در برنامه هاي آموزشـــي پليس و يادگيري فنون ارتباط مؤثر، مهارت هاي بين فردي، حل تعارض و آرامش دهي، حل مســـئله و قدرت تصـــميم گيري ، هم دردي، ارتبـاط بـا گروه هـا، انجـام کـار گروهي، هوش هيجـاني و تفکر منطقي و بســـيـاري از ويژگي هاي فردي و ارتباطي ديگر ضـــرورت دارد و نهادينه ســـازي آن در پليس نه تنها منجر به انجام صــحيح و بهينه مســئوليت هاي پليس مي شــود، بلکه موجب جلب اعتماد ______________________________________________________ 1 Whithman 2 Cao, Liqun and Zhao, Jihong Solomon اجتماعي و همياري و مشـــارکت اجتماعي افراد جامعه در تأمين امنيت عمومي اســـت .
پيشينه و مباني نظري در بررسـي کوتاه از مطالعات پيشـين ، جاويد رحم دل (١٣٩٦)، در پژوهشـي با عنوان اثر مهارت هاي ارتباطي اساتيد دانشکده علوم ورزشي دانشگاه گيلان بر اثربخشي تدريس و با روش توصــيفي- همبســتگي بيان مي دارد که اســاتيد براي تحقق اثربخشــي تدريس و دســـت يـابي بـه اهـداف آموزش عالي بايد بيشـــترين تمرکز خود را بر روي خلاقيت و ســرمايه اجتماعي بگذارند، هرچند از تأثير غيرمســتقيم مهارت هاي ارتباطي اســاتيد در اثربخشــي تدريس هم نبايد غفلت کرد.
بنابراين در مروري بر آثار، اکثر تحقيقات در حيطه شـــخصـــيت ، مهارت هاي اجتماعي، آموزش هاي ضـمن خدمت براي تعالي و اسـتانداردسـازي نحوه تعامل انجام شـده و جا دارد کـه پژوهش مســـتقلي در خصـــوص عوامـل مؤثر بر مهارت هاي ارتباط اجتماعي دانشجويان دانشگاه علوم انتظامي امين به عنوان نيروي پليس در آينده صورت گيرد.