چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه اشاعرۀ کردستان ایران نسبت به فلسفهورزی انجام شد. برای نیل به این هدف، از روش پژوهش کیفی مبتنی بر پدیدارشناسی استفاده شد که با ابزار مصاحبه صورت گرفت و در آن از 12 نفر از متکلمان صاحبنظر حوزوی و دانشگاهی معاصر کردستان در رابطه با فلسفهورزی مصاحبه به عمل آمد. سوالات مصاحبه مبتنی بر اهداف تحقیق، طرح و پرسیده شد. یافتهها نشان دادند نگرش متکلمین اشعری کردستانی در بخش علمای حوزوی، حاکی از تبعیت آنان از روش سنتی اشاعره در مخالفت با فلسفهورزی است و در طرح و آموزش مسائل کلام قدیم و جدید، تکیه بر قرآن و سنت و نگاه عقلی مبتنی بر متون دینی را کافی و پیروی از فلسفهای با ریشه یونانی و تقلیدی را کاری عبث میدانستند؛ اما در جامعه دانشگاهی اشعریمسلک به دلیل تعامل با دانشگاهیان در رشتههای علوم انسانی و اساتید و محتوای دروس فلسفی دانشگاهی به فلسفهورزی تمایل بیشتری داشتند؛ بنابراین، با توجه به روند گسترش فلسفهورزی در بین اشاعرۀ معاصر جهان، اشاعرۀ کردستان بر همان رویۀ سنتی مخالفت با فلسفهورزی اهتمام داشتند.
Extended abstractThe present study was conducted to investigate the views of the Ash'arites of Iranian Kurdistan towards philosophy. To achieve this goal, a phenomenological-based qualitative research method was used. Twelve contemporary Kurdistan theologians were interviewed about philosophy. The questions were designed based on the research objectives. The results were as follows: 1) The Ash'arites of Kurdistan considered it sufficient to rely on the Qur'an and Sunnah and a rational view based on religious texts for designing and teaching the issues of old and new theology.2) Following a philosophy of Greek origin and its imitation were considered by them to be futile.3) To them, a philosophy could be invented based on Islamic texts. However, Ash'arite academics were more interested in philosophizing due to studying humanities and interacting with professors based on the contents of their academic philosophical courses.Therefore, considering the trend of spreading philosophy among the contemporary Ash'arites of the world, the Ash'arites of Kurdistan still try the same traditional practice of opposing philosophy. In the section of practical suggestions based on the research findings, the following recommendations could be put forward: 1) establishing philosophy with different orientations at the University of Kurdistan; 2) further training of old and new theology; 3) establishing the Institute of Philosophy and Wisdom in Kurdistan; 4) strengthening and equipping Kurdistan libraries with philosophical books; and 5) providing a more interaction between Shiite and Ash'arite theologies.In the field of research literature on contemporary Ash'arite theologians of the Islamic world, the results showed that people, such as Sheikh Mohammad Abdo (Rabbani Golpayegani, 1999: 18), Taha Abdolrahman (Miri and Parsania, 2009: 56), Nasr Hamed Abu Zayd (Abuzid 2003: 263), Mohammad Abed Jaberi (Jaberi, 2010: 375), Mohammad Arkoun (Arkon 2009, 2993, pp. 15-3), and Varshid Reza (Enayat, 1998: 157) had agreed with philosophy and only Seyyed Qutb (Savoshi, 1997: 157) had opposed it. However, among the contemporary Ash'arite theologians of Kurdistan, the findings indicated that some great figures such as Mullah Abu Bakr Chori (Baba Marduk, 2003: 148), Mullah Abdul Karim Modarresi and Mullah Mahmoud Modarres Negal (Baba Marduk, 2003, vol. 1: 147), and Malabaqir Balk ( Modarresi, 1985: 14) completely opposed philosophizing theological and religious issues and only the theologians of Takhti Mardukhi family like Sheikh Abdul Qader Mohajer, Sheikh Mohammad Sim Thani, and Sheikh Mohammad Jassim Sadr al-Ulama could teach philosophical issues due to their family powers (Abdoli, 2019: pp. 43-40). This had a significant relationship with the field results resulting from the interviewees’ views.Therefore, according to the teaching procedures and contents of traditional courses governing these scientific schools, the majority of Sunni seminary teachers and scholars followed Abolhassan Ash'ari in opposition to reason. Ghazali's views were especially in complete opposition to those of the philosophers. New doctrinal doubts were sufficient to make us rely on the Qur'an and Sunnah; thus, there was no need for Greek vague and imitative philosophy as being at the same time blasphemous. Finally, if one is to rely on philosophy in the present age, he/she must create a philosophy with Islamic text-based principles. Only a small number of the university interviewees were found to follow Ash'ari profession due to having an interaction with academics and studying in those fields. The humanities, such as sociology, law, philosophy, theology, and philosophy of education, had a positive approach to philosophy.It was expected that the Ash'arites of Kurdistan had a positive approach to philosophy like the Ash'arites in the Islamic world with the development of technology and modernity. However, the Ash'ari discourse of Kurdistan was finally found to be in opposition to philosophy.
خلاصه ماشینی:
یافتهها نشان دادند نگرش متکلمین اشعری کردستانی در بخش علمای حوزوی، حاکی از تبعیت آنان از روش سنتی اشاعره در مخالفت با فلسفهورزی است و در طرح و آموزش مسائل کلام قدیم و جدید، تکیه بر قرآن و سنت و نگاه عقلی مبتنی بر متون دینی را کافی و پیروی از فلسفهای با ریشه یونانی و تقلیدی را کاری عبث میدانستند؛ اما در جامعه دانشگاهی اشعریمسلک به دلیل تعامل با دانشگاهیان در رشتههای علوم انسانی و اساتید و محتوای دروس فلسفی دانشگاهی به فلسفهورزی تمایل بیشتری داشتند؛ بنابراین، با توجه به روند گسترش فلسفهورزی در بین اشاعرۀ معاصر جهان، اشاعرۀ کردستان بر همان رویۀ سنتی مخالفت با فلسفهورزی اهتمام داشتند.
در جهان اهل سنت به دلیل مخالفت اولیه ابوالحسن اشعری و افول جریان عقلگرایی اعتزالی و دشمنی سرسختانۀ امام محمد غزالی با فلاسفه، متکلمین بنامی وجود نداشت که به خود جرأت علمی دادند تا در مسائل کلامی خود از استدلالهای فلسفی بهره جویند یا حداقل مبانی کلیات فلسفه را فرا بگیرند؛ اما ضرورت این امر اقتضا میکرد گفتمان متکلمان اشاعره کردستان ایران بررسی شود تا دیدگاه آنان دربارۀ فلسفهورزی مشخص شود؛ به همین دلیل، دیدگاه برخی متکلمین کُرد مشهور اشعری در قالب جدول شماره 2 بهاختصار بیان شدند تا گفتمان آنها نیز دربارۀ فلسفهورزی بررسی شود: جدول 2- گفتمان برخی از متکلمان اشاعره معاصر کردستان نسبت به فلسفهورزی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در تفسیر جدول شماره 2 بررسیها نشان میدهند برخلاف متکلمین اشعریمسلک جهان اسلام که رویکرد مثبتی نسبت به فلسفهورزی داشتند، یافتهها حاکی از آن است که متکلمین اشعریمسلک کُردزبان بهواسطۀ شرایط حاکم بر مدارس علوم دینی اهل سنت کردستان، چه در گذشته و چه در دوران معاصر، مخالفت با فلسفهورزی جزء جدانشدنی در محتوای دروس و باور اساتید علم کلام بوده است و حتی اگر کسانی نیمنگاهی به مباحث فلسفی یا تمایلی به فراگیری فلسفه داشتهاند، در فضای غالب بر حوزههای علمیه دینی اجازه عرضاندام و تبلیغ نداشتند.