چکیده:
در این مقاله با شبیهسازی وضعیت بوئثیوس حاصل از سقوط سیاسی و لوازم آن مانند از دست دادن قدرت، ثروت و افتخار و... با وضعیتی که بیماری کرونا و پیامدهای ناشی از آن برای بشر داشته، به تمایز سعادتهای دروغین خودساختۀ بشر با سعادت حقیقی او پرداخته شده است تا دریافته شود آیا تسلایابی بوئثیوس از فلسفه در برخورد با سعادتهای دروغین در موارد مشابه با سقوط سیاسی و لوازم آن، مانند بیماری همهگیر کرونا نیز صادق است. بدین منظور، تعریف بوئثیوس از انسان، سعادتهای دروغین، سعادت راستین و فرآیند بازگشت به خود که به نیل انسان به خیر حقیقی منجر میشود، به روش تحلیلیتوصیفی واکاوی میشوند. بوئثیوس در تعریف انسان به دوگانهانگاری قائل است و بدن انسان را فانی و نفس او را فناناپذیر میداند. ازنظر او، لازمۀ سعادت راستین، پایداری است، حال آنکه ویژگی ماده ناپایداری است؛ بنابراین، آن سعادتهای مربوط به جزء مادی انسان، در عین حال که برای زندگی خاکی بشر ضروریاند، پایدار نیستند. گاهی بر اثر سقوط سیاسی یک فرد و گاه با عوامل دیگری که لازمۀ دنیای ناپایدار است، از بین میرود. ازنظر بوئثیوس، چون خیر حقیقی پایدار است، پس به جزء غیر مادی انسان، یعنی نفس مربوط است. خداوند در طبیعت انسان نیل به این خیر را قرار داده که همان خدا است و فلسفه کمک میکند تا انسان با شناخت خود، ازطریق فرآیند بازگشت به خود به آن رهنمون شود.
Extended Abstract:“The Consolation of Philosophy” is one of Boethius' treatises representing Boethius' philosophy. Boethius’ political collapse has occurred at the time of writing “The Consolation of Philosophy”. In this treatise, he has sought to find out whether happiness, such as wealth, power, honor, etc., which are not lasting and eternal, can give true peace to Man. In fact, he has sought an eternal peace.Just as a political collapse causes loss of power, wealth, honor, etc. for Boethius or any other politicians, Corona disease, with its peculiarity of "epidemic" process, has imposed heavy economic and psychological consequences on humans. This article sought to find out whether Boethius's consolation of philosophy in dealing with false happiness could be generalized to a pandemic like Corona similar to the cases of political collapse and its aftermath. To this end, we analyzed Boethius' views on false happiness and true goodness in “The consolation of philosophy”.According to Boethius, what distinguishes the true goodness from false happiness is its stability. True peace depends on achieving happiness that is eternal. True goodness should not be like happiness of Man’s material part, which is unstable and may be destroyed at any moment by the factors that are considered necessary for the unstable world. Thus, for Boethius, true goodness is related to Man’s immaterial component, the soul, which is immortal. In fact, philosophy has helped Boethius to become acquainted with the true nature of welfare and realize that changes in wealth and welfare are inherent, concluding that what is variable cannot be eternal. The only real property and wealth that worldly events and changing things cannot take from Man is his own truth, to which he must pay a due attention. Boethius is of the belief that even if Man loses all the qualities that distinguish him from others and what he possesses, he is still a human and his humanity is not destroyed by losses. Therefore, the purpose of his life must be drawn out on the basis of this true essence. If this is Man’s basic criterion of life, his losses, illness, political downfall, etc. do not matter anymore. What is important is to return to his self-nature. What we achieve is always with us and we will not be at peace until we achieve it.The desire for true goodness is naturally in human’s soul and what keeps Man away from this goodness is paying attention to false external happiness such as wealth, honor, power, etc. Boethius believed that all creatures seek to achieve a single goal, namely happiness, in different ways and this happiness is the most perfect good. Since it encompasses all goodness, there is no goodness above it; thus, whoever achieves this supreme goodness would not seek anything else. Philosophy helps Man to be guided towards goodness, i.e., God, through self-knowledge and the process of returning to his self.Boethius believes that these new conditions are not the result of a political collapse that changes wealth and welfare, but that change and instability are inherent in them and appear only in new conditions, no matter if this new situation is a political collapse or an epidemic or any other phenomenon. The importance of these new conditions is in reminding the instabilities of wealth and material prosperity and human's need and desire for an eternal thing -- a real and fixed thing that cannot be lost. Recognizing and evaluating the new conditions and analyzing the reasons for these misfortunes and losses serve Man as a reminder to know himself and the end of his life, thus trying to achieve the eternal truth. This is the path that Boethius takes in the wake of the political collapse and its necessities. Therefore, there is no difference between Corona disease and political collapse or between one person and many people; the nature of unhappiness is variability and instability. Whether it is related to a natural phenomenon, a disease, or a political equation, it reveals a changing nature.
خلاصه ماشینی:
پژوهشگران این مقاله با توجه به شباهت جدال این بیماری با امکانات مادی و سعادتهای ناپایداری که بشر برای خود فراهم ساخته است با وضعیت بوئثیوس حاصل از سقوط سیاسی و لوازم آن، در پی شناخت تمایز سعادتهای دروغین خودساختۀ بشر با سعادت راستین هستند و اینکه بیابند آیا راهحل بوئثیوس و تسلایابیاش از فلسفه دربارۀ بیماری ناشناختهای مانند کرونا و پیامدهای ناشی از آن هم جوابگو خواهد بود.
بدین منظور، در ابتدا به چیستی بیماری کرونا و پیامدهای ناشی از آن اشاره خواهد شد و بعد تعریف بوئثیوس از انسان، سعادتهای دروغین، سعادت راستین و فرآیند بازگشت به خود که به نیل انسان به خیر حقیقی منجر میشود و همچنین، جایگاه عوامل بیرونیای مانند بیماری کرونا در ارتباط با تفکرات بوئثیوس تبیین میشوند؛ همۀ این موارد، به روش تحلیلیتوصیفی واکاوی خواهند شد.
این همان نکتهای است که بانوی فلسفه در دفتر اول به او یادآور شده بود که تبعید واقعی او نه یک تبعید سیاسی، تبعید خودساختۀ خود او است که فراموش کرده است چه کسی است و مقصدش چیست (Boethius 1968: 167)؛ بنابراین، در روند بازگشت به خود، بوئثیوس در فصل ششم از دفتر سوم تأکید میکند خداوند منشأ همۀ موجودات است و سعادتهای دروغین نمیتوانند منشأ همۀ موجودات باشند؛ زیرا همۀ انسانها در اصل و مبدأ یکیاند و مبدأ همگی خدا است؛ آنجا که میگوید: «مردم روی زمین را جمله سرچشمه یکی است ...