چکیده:
سابقه و هدف: قرآن کریم، معجزه جاودانه پیامبر گرامی اسلام و نسخه شفابخش و آرامبخش روان آدمیان است که خستگیها و ناآرامیها را به آرامش و دردها را درمان میکند. انس با قرآن چه ظاهری و چه باطنی میتواند تأثیر بسزایی را در شکلگیری شخصیت افراد داشته باشد. شناخت ویژگیهای شخصیتی، در سایه انس با قرآن بهترین روش مقابله با این ناملایمات است. این پژوهش تلاش دارد تا رابطه انس با قرآن را با ویژگیهای شخصیت، مورد بررسی قرار دهد.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی، مقایسهای است. جامعه پژوهش، شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد ساری است. نمونه پژوهش شامل ۲۲۸ نفر از دانشجویان که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه انس با قرآن و شخصیتی نئو است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، نمودار و جدول) و در بخش آمار استنباطی از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.
یافتهها: از سه متغیر ویژگی شخصیتی واردشده در معادله تحلیل رگرسیون شامل توافق، گشودگی به تجربه و برونگرایی، بهطور معناداری قابلیت پیشبینی متغیر انس با قرآن را دارد، البته با گشودگی به تجربه رابطه معکوس دارد ولی با متغیر رواننژندی ارتباط معنیدار نمیباشد.
نتیجهگیری: بین انس با قرآن و ویژگیهای شخصیت، رابطه معنیداری وجود دارد.
Background and aim: The holy Qur'an is the eternal miracle of the Prophet of Islam, and is a book that heals and calms the souls of people so that Qur'an transforms fatigue and restlessness into peace and cures pain. Familiarity with the Qur'an, both outwardly and inwardly, can have a great effect on the formation of people's personality. Knowing personality traits is the best way to deal with these adversities in the light of the familiarity with Qur'an. The aim of this study was to investigate the relationship between familiarity with Qur'an and personality traits.
Materials and methods: The population of this descriptive-comparative study was all students of the Islamic Azad University of Sari. The study sample was 228 students, randomly selected. Research tools included familiarity with Qur'an questionnaire and Neuroticism-Extraversion-Openness (NEO) Personality inventory. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation, charts and tables) and inferential statistics (Pearson correlation and multiple regression).
Findings: Three variables of personality trait (agreeableness, openness to experience and extraversion) entered into the regression analysis equation could significantly predict the variable of familiarity with Qur'an, but this relationship was inverse with openness to experience and had no relationship with neurosis (another variable of personality trait).
Conclusion: There was a significant relationship between familiarity with Qur'an and personality traits.
خلاصه ماشینی:
© The Author(s) Publisher: Babol University of Medical Sciences مقدمه امروزه انسان در معرض آماج حملات روحي و رواني قرار دارد و نگرانيهاي فراواني او را احاطه کرده، وحشت تنهايي در همه حال انسان را تنها نميگذارد.
براي بررسي رابطه بين ويژگي شخصت و انس با قرآن از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شده است.
همچنين ضرايب رگرسيون استانداردشده نيز نشان ميدهد که از بين متغيرهاي ويژگيهاي شخصيتي فقط متغير توافق بهمراتب سهم بيشتري در مقايسه با متغيرهاي ديگر در پيشبيني متغير انس با قرآن دارد.
بحث و نتیجهگیری نتيجه آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان ميدهد که بين ويژگيهاي شخصيت و انس با قرآن رابطه معنيداري وجود دارد؛ اما اين رابطه معنيدار نميباشد.
توافق: نتايج اين فرضيه نشان داد که بين انس با قرآن و توافق رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
بسياري از ويژگيهاي اين افراد، در افراد داراي هوش معنوي بالا نيز ديده ميشود؛ بنابراين به نظر ميرسد که ميتوان انتظار داشت که بين هوش معنوي و توافق رابطه وجود داشته باشد.
گشودگي به تجربه: اين فرضيه مشخص نمود که بين انس با قرآن با باز بودن نيز رابطهي معناداري وجود دارد؛ اما اين ارتباط منفي است.
نوروزگرايي: بر اساس نتايج فرضيه اول نشان داد که بين انس با قرآن با نوروزگرايي رابطه منفي و معنيداري وجود دارد.
Determining the Relationship Between Personality Traits, Mental Health and Job Burnout in Doctors and Employees of Legal Medicine Centers in Mazandaran province [MA Dissertation].
Vol 1, Mashhad, Publications of the Quranic Research Foundation of the Hoza and University and International Publishing Company.