چکیده:
در سالهای اخیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات به کمک کارآفرینی آمده و بحث جدیدی به نام کارآفرینی دیجیتال پا به عرصه گذاشته است. هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط است. این پژوهش با مطالعه عمیق ادبیات موضوع، تعداد 147کد مربوط به توسعه کارآفرینی دیجیتال را شناسایی و با استفاده از روشهای کیفی تحلیل مضمون و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، این کدها را به 29 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده تبدیل کرد. در مرحله بعد با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، به مدلسازی مضامین سازمان دهنده و مضامین پایه پرداخته و مدل نهایی توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط را در سه سطح عوامل بعد زمینهای، ساختاری و محتوایی ارائه نمود. نتایج نشان داد عوامل بعد زمینهای با بیشترین تأثیرگذاری و عوامل بعد ساختاری با بیشترین تأثیرپذیری، نقش مهمی را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط دارا هستند.
In recent years, information and communication technology has come to the aid of entrepreneurship and a new debate called digital entrepreneurship has emerged. The purpose of this study is to present a conceptual model of digital entrepreneurship development in small and medium knowledge based companies. After reviewing literature and interviewing with 17 experts in universities and organizations digital entrepreneurship developmental factors were presented that were 147 codes. Using content analysis and focus group methods, these codes were grouped into 29 based content and 7 organizer contents. In the next step, using interpretative structural modeling method, the modeling of the basic themes and the organizing content created and the final model of digital entrepreneurship development in SME knowledge-based companies has been made in three level of contextual, structural and content factors. The results showed that the contextual factors with the most impact and structural factors with the most impressionability, have an important role in the development of digital entrepreneurship in SME knowledge-based companies.