چکیده:
تربیت فرزند بهعنوان مهمترین نقش والدین در آیات و روایات اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است. در بیشتر نظریههای رشد شخصیت، مادر بهعنوان فرد تأثیرگذار بر تربیت و رشد شخصیت کودک معرفی شده است. یکی از ساحتهای تربیت، تربیت دینی است که دارای زمینهها و عوامل متعددی است و در این میان مادر نقش والایی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مادر در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی با تحلیل مراحل پیش از تولد و پس از تولد است. براساس نتایج به دست آمده مادر به دو صورت در تربیت فرزند نقش دارد: الف) پیش از تولد: مادر با اصلاح و تقویت شناختها، عواطف و رفتارهای خود در راستای تربیت دینی، زمینۀ ایجاد چنین تربیتی را فراهم میآورد؛ ب) پس از تولد: در این دوران مادر با تقویت روحیه دینی فرزندان در انجام واجبات و ترک محرمات (الگوی عبادی)، دوری از رذائل اخلاقی (الگوی اخلاقی)، آموزش آداب اسلامی (الگوی آموزشی)، پرورش دینداری (الگوی پرورشی) و یادگیری از طریق مشاهدۀ رفتار (فرزند از طریق مشاهدۀ رفتار الگویی مادر از او تقلید میکند و رفتار خود را در امور دینی با وی منطبق میسازد) در تربیت دینی فرزندان نقش بسزایی ایفا میکند.
Raising a child has been emphasized as the most important role of parents in Islamic verses and hadiths. In most theories of personality development, mother has been introduced as an influential person on the upbringing and development of the child’s personality. One of the areas of education is religious education which has several backgrounds and factors, and in the meantime, the mother has a high role. This study investigated the role of mothers in religious education of children. The research method is descriptive-analytical with analysis of prenatal and postnatal stages. According to the results, mothers have two roles in the upbringing of a child; a) Before birth: By reforming and strengthening her cognitions, emotions and behaviors in line with religious education, the mother provides the grounds for creating such an upbringing, B) After birth: In this period, the mother plays an important role in the religious education of children by strengthening the religious spirit of the children in performing obligations and abandoning the worship (worship model), avoiding moral vices (ethical pattern), teaching Islamic manners (educational model), fostering religiosity (the model of education) and learning through observing the behavior (the child imitates him through observing the mother's pattern behavior and adapting his behavior in religious matters with him) plays an important role in the religious education of children.