چکیده:
عملکرد صادرات بنگاه ها تحت تأثیر و ترکیبی از منابع و قابلیت های بنگاه است. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر وسعت و عمق جستجوی خارجی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی ظرفیت جذب می پردازد. هدف این تحقیق تعیین تاثیر وسعت و عمق جستجوی خارجی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی ظرفیت جذب در شرکت های صادرکننده مواد غذایی در تهران می باشد. نوع تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری این تحقیق شرکت های صادر کننده مواد غذایی در تهران می باشند، بدین منظور تعداد 52 پرسشنامه بین مدیران شرکت های صادر کننده مواد غذایی در تهران که به روش سرشماری توزیع و جمع آوری گردیده است. ابزار گردآوری داده های تحقیق حاضر پرسشنامه است و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأئیدی مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردیده است. نتایج تحقیق حاضر تأثیر مثبت وسعت و عمق جستجوی خارجی بر ظرفیت جذب و عملکرد صادرات را نشان می دهد. همچنین نقش میانجی ظرفیت جذب بین تاثیر وسعت و عمق جستجوی خارجی بر عملکرد صادرات نیز تایید گردید.
The export performance of firms is influenced by a combination of firm resources and capabilities. Therefore, the present study examines The Impact of External Search Breadth and Depth on Absorptive Capacity on Export Performance. The purpose of this study is determining the Impact of External Search Breadth and Depth on Absorptive Capacity on Export Performance. The research is a descriptive survey and the statistical population of this research is food exporting companies in Tehran. For this purpose, 52 questionnaires were distributed among managers of food exporting companies in Tehran that were selected by the census method. The data collection tool was a questionnaire and its reliability was measured by calculating the Cronbach's alpha coefficient. The validity of the research tool has been confirmed by Confirmatory Factor Analysis Technique. The structural equation modeling method was also used to analyze the data. The results of the present study show the positive effect of the External Search Breadth and Depth on Absorptive Capacity and on Export Performance. The mediating role of Absorptive capacity between the impact of the External Search Breadth and Depth and performance was also confirmed.