چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی تاثیر ادراکات کیفیت کلاسی و عدالت آموزشی بر تقلّب تحصیلی با توجه به نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 9981 دانشآموز بود که از این میان 240 نفر براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ادراکات کیفیت کلاسی جنتری، گابل و ریزا (۲٠٠۲)؛ عدالت آموزشی گلپرور (1389)؛ خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) و تقلّب تحصیلی علیوردینیا، جانعلیزاده و عمرانی (1394) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش آماری مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان داد که عدالت آموزشی دارای اثر منفی و مستقیم بر تقلّب تحصیلی بود (01/0 p<)؛ اما دارای اثر مستقیمی بر خودکارآمدی تحصیلی نبود (05/0< P). ادراکات محیط کلاسی اثر مستقیمی بر تقلّب تحصیلی نداشت (05/0< P)؛ اما دارای اثر مثبت و مستقیمی بر خودکارآمدی تحصیلی بود (01/0 p<). همچنین اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر تقلّب تحصیلی منفی و معنادار بود (01/0 p<). نتایج غیرمستقیم مسیرها نشان داد که فقط ادراکات کیفیت کلاسی با میانجیگری خودکارآمدی میتواند از میزان تقلّب تحصیلی دانشآموزان بکاهد. با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه میشود برای کاهش تقلّب تحصیلی، ادراکات مناسبی بر اساس تکالیف چالشانگیز، جذاب، معنادار، توام با حق انتخاب و خودکارآمدی ایجاد گردد؛ و همچنین ایجاد فرصتهای برابر آموزشی در مدارس، میتواند به کاهش تقلّب تحصیلی در دانشآموزان منجر شود
خلاصه ماشینی:
Bacon, McDaid, Williams, & Corr 4.
Onu, Onyedibe, Ugwu, & Nche 8.
Ampuni, Kautsari, Maharani, Kuswardani, & Buwono 9.
1. Portnoy, Legee, Raine, Choy, & Rudo-Hutt 2.
يکي از متغيرهايي که از ادراکات کيفيت کلاسي 4 (حاجيتبار فيروزجايي، ١٣٩٨؛ توکاو، واشکا و دولگووا٥، ٢٠١٣) و عدالت (نادي، مشفقي و سيادت ، ١٣٩٢) تاثير مي پذيرد و خود نيز نقش مهمي در تبيين تقلب تحصيلي دارد، خودکارآمدي تحصيلي است (بارانا و جانسون ٦، ٢٠٢٠؛ پوتارک و پاولين - برنارديک ٧، ٢٠٢٠؛ روزي ٨، ٢٠٢١؛ اونو و همکاران ، ٢٠٢١؛ برزگربفرويي، ١٣٩٣).
Vasile, Marhan, Singer, & Stoicescu 5.
Wright, Perrone‐McGovern, Boo, & White 8.
ميانگين ، انحراف استاندارد، کجي، کشيدگي و ضريب همبستگي بين متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته ها نشان ميدهد، بين کل مقياس ادراکات محيط کلاسي، عدالت آموزشي و خودکارآمدي تحصيلي با تقلب تحصيلي رابطه منفي و معناداري وجود دارد (٠٠١>p).
مدل نهايي آزمون شده تاثيرگذاري ادراکات محيط کلاسي و عدالت آموزشي بر تقلب تحصيلي با ميانجيگري خودکارآمدي تحصيلي در دانش آموزان در جدول ٣ ضرايب اثر مستقيم ، غيرمستقيم ، کل و سطح معناداري بين متغيرهاي پژوهش آورده شده است .
با مرور فرآيندها و بروندادهاي پژوهشي، مطالعه اي که به بررسي رابطه ادراکات کيفيت کلاسي با تقلب تحصيلي پرداخته باشد يافت نشد؛ اما اين يافته تا حدودي با نتايج پژوهش هاي بارانيان و زغيبي قناد (١٣٩٧) و کارشکي، ارفع و شيرزاد (١٣٩٣) ناهماهنگ و ناهمسو ميباشد.
Academic dishonesty among university students: The roles of the psychopathy, motivation, and self-efficacy.