چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش هیجانی و هوش معنوی بر خلاقیت با نقش میانجی خودشکوفایی دانش آموزان انجام شد.
روش
روش پژوهش توصیفی همبستگی از نوع تحلیل مسیر می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 6500 نفر که براساس جدول مورگان حجم نمونه 363 نفر برآورد گردید، روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی که داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های هوش هیجانی بارون(1980)، هوش معنوی کینگ(2008)، سنجش خلاقیت تورنس(1992) و پرسشنامه خودشکوفایی مازلو(1970) جمع آوری گردیدند. در نهایت، برای تحلیل های آماری داده ها از نرم افزار SPSSنسخه 26 و نرم افزار LISREL نسخه 8.8 استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد بین هوش معنوی و خلاقیت با نقش میانجی خودشکوفایی دانش آموزان رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنی دار وجود داشت. همچنین بین هوش هیجانی و خلاقیت با نقش میانجی خودشکوفایی دانش آموزان رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنی دار مشاهده گردید.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که خودشکوفایی می تواند در ارتباط بین هوش معنوی و هوش هیجانی با خلاقیت میانجی گری کند.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 6500 نفر که براساس جدول مورگان حجم نمونه 363 نفر برآورد گردید، روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی که داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های هوش هیجانی بارون(1980)، هوش معنوی کینگ(2008)، سنجش خلاقیت تورنس(1992) و پرسشنامه خودشکوفایی مازلو(1970) جمع آوری گردیدند.
يکي از مهم ترين عواملي که به عنوان عامل تأثيرگذار بر سطح خلاقيت شناخته ميشود، هوش معنوي ٦ افراد است (عيسيزاده و نجات ، ١٣٩٥)؛ چرا که اين نوع از هوش ، نوعي سازگاري و رفتار است که به فرد در جهت هماهنگي با محيط ، سلامت ، بهبود عملکرد، خلاقيت و غيره ياري مي رساند (رحيمي و حسن پور، ١٣٩٣).
در مجموع نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که مدارس جهت پيشرفت خلاقيت دانش آموزان بهتر است به هر سه هوش توجه ويژه داشته باشند.
Rodrigues, Jorge, Pires, &António 2.
بنابراين آنچه بيان گرديد هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير هوش معنوي و هوش هيجاني بر خلاقيت با نقش ميانجي خودشکوفايي دانش آموزان بود.
نتايج پژوهش نشان داد بين هوش معنوي و خلاقيت با نقش ميانجي خودشکوفايي دانش آموزان رابطه مستقيم و غيرمستقيم معنيدار وجود دارد.
نتايج ديگر اين پژوهش نيز حاکي از آن بود که بين هوش هيجاني و خلاقيت با نقش ميانجي خودشکوفايي دانش - آموزان رابطه مستقيم و غيرمستقيم معنيدار وجود دارد.
Ritter, Gu, Crijns, & Biekens در پايان ، با توجه به رابطه هوش معنوي و هوش هيجاني با خلاقيت از طريق نقش ميانجي خودشکوفايي پيشنهاد ميشود در مدارس کارگاه هاي آموزشي در خصوص راهکارهاي افزايش خلاقيت و خودشکوفايي از طريق هوش معنوي و هوش هيجاني به دانش آموزان آموزش داده شود.