چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین همدلی ، خودکارآمدی و زورگویی با نقش واسطه ای سبک های فرزندپروری در دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر زابل در سال ١٣٩٨ انجام گردید. در این مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش همبستگی ، از بین جامعه آماری مشتمل بر ٨٠٥٣ دانش آموز متوسطه دوره اول ، ٣٨٦ نفر شامل ١٩٠ دانش آموز پسر و ١٩٦ دانش آموز دختر که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک ، مقیاس همدلی دیویس (١٩٨٠)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر (١٩٨٢)، مقیاس زورگویی کلامی الوئوس (١٩٩٦) و مقیاس سبک های فرزند پروری بامریند (١٩٧٣) بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای تحلیل آماری SPSS و Amos در سطح معناداری p٠٠٥> تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین مولفه های همدلی و خودکارآمدی با متغیر ارتکاب زورگویی و سبک های فرزندپروری استبدادی و سهل -گیرانه رابطه ی منفی و معنادار و با سبک قاطع رابطه ی مثبت و معنادار وجود داشت (p٠٠٠١>). بین متغیر ارتکاب زورگویی با سبک های فرزندپروری استبدادی و سهل گیرانه رابطه ی مثبت و با سبک قاطع رابطه ی منفی مشاهده شد (p٠٠٠١>). همچنین ، مولفه های همدلی و خودکارآمدی تنها از طریق سبک فرزندپروری استبدادی با متغیر ارتکاب زورگویی به طور غیر مستقیم رابطه داشتند (p٠٠٥>). از این رو، جهت پیشگیری و کاهش زورگویی، تقویت دو مفهوم همدلی و خودکارآمدی در نوجوانان و همچنین آموزش نحوه فرزندپروری صحیح به والدین از طریق نهادهای اجتماعی چون مدرسه ضروری به نظر می رسد.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيقات گذشته نشان 1 Bullying 2 Zarate-Garza 3 Eriksen 4 Chalmers 5 Menesini and Salmivalli 6 Olweus 7 Ferrara, Ianniello, Villani & Corsello 8 Modecki, Minchin, Harbaugh, Guerra, & Runions 9 Pellegrini and long ٢ ميدهد که پسرها بيشتر از دخترها هم مستعد ارتکاب زورگويي و هم قرباني زورگويي هستند ولي دختراها بيشتر در شرايط زورگويي غير مستقيم مانند طعنه هاي کلامي و يا شايعه پراکني همسالان قرار ميگيرند (رومرا فليکس ، ريآلاميلو و اورتگا رويز١، ٢٠١١).
از سوي ديگر همدلي کم ، امکان ايجاد رفتارهاي ضداجتماعي را افزايش ميدهد، به اين دليل که توانايي افراد براي درک يا تجربه کردن محدود شده است و اين کمبود همدلي مانعي را ايجاد ميکند تا يک فرد 1 Romera Félix, Rey Alamillo, Ortega Ruiz 2 Stassen Berger 3 Arseneault, Bowes, Shakoor 4 Copeland 5 Holt 6 Empathy بتواند از هيجان هاي مثبت شخص ديگر بهره مند شود (جوليف و فارينگتون ٢٠١٠،١).
در همين راستا، 1 Jolliffe and Farrington 2 Cuff, Brown, Taylor & Howat 3 Cutierrez, Escarti, Pascual 4 Lovett and Sheffield 5 Van Noorden 6 Sahin 7 Self-efficacy بندورا بيان ميکند که خود کارآمدي بخصوص تأثير زيادي بر رفتار فرد دارد (بندورا١، ٢٠٠٦).
جستجو در منابع اطلاعاتي 1 Hoskins 2 Pinquart 3 Georgiou, Ioannou, Stavrinides 4 Guo & Feng مختلف نشان ميدهد تاکنون ، پژوهشي در راستاي تببين ارتباط بين متغيرهاي همدلي، خودکارآمدي و زورگويي با نقش واسطه اي سبک هاي فرزندپروري در دانش آموزان ايراني صورت نگرفته است .