چکیده:
هدف این پژوهش تدوین مدل علی هیجان تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف پیشرفت با نقش واسطه ای خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را حدود ١٣ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان که در سال تحصیلی ٩٨-٩٧ مشغول به تحصیل تشکیل دادند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای ٦٠٠ نفر از دانشجویان انتخاب شدند. پرسشنامه های هیجان تحصیلی پکران و همکاران (٢٠٠٥)، جهت گیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (٢٠٠١)، خودپنداره تحصیلی لی یو و وانگ (٢٠٠٥) و ارزش تکلیف تحصیلی لو و لین (٢٠١٢) به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت . تحلیل داده ها با دو نرم افزار SPSS و Amos انجام شد. یافته ها بیانگر تاثیر غیرمستقیم و معنادار جهت گیری تسلط -گرایش و تسلط -اجتناب بر هیجان های مثبت و منفی تحصیلی از طریق خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف بود. به عبارت دیگر، یافته ها نشان داد که جهت گیری تسلط -گرایش و تسلط -اجتناب بر خودپنداره تحصیلی و خودپنداره تحصیلی بر هیجان های مثبت و منفی تحصیلی اثر مستقیم و معنی داری دارد. همچنین ارزش تکلیف بر خودپنداره تحصیلی و بر هیجان های مثبت تحصیلی، جهت گیری عملکرد-گرایش بر خودپنداره تحصیلی و بر هیجان های منفی تحصیلی اثر مستقیم و بر هیجان های مثبت تحصیلی از طریق خودپنداره تحصیلی اثرغیر مستقیم و معنادار دارد (٠٠٠١<P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع انواع جهت گیری هدف پیشرفت می تواند پیش بین مناسبی برای هیجان تحصیلی دانشجویان از طریق خودپنداره تحصیلی و ارزش تکلیف آنها باشد و با استفاده از راه های افزایش نمرات جهت گیری هدف پیشرفت می توان هیجان های مثبت تحصیلی دانشجویان را افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
هيجان هاي تحصيلي به طور مستقيم با فعاليت هاي تحصيلي يا نتايج تحصيلي گره خورده اند که ممکن است يادگيري و عملکرد را از طريق فرايندهاي حافظه مانند بازيابي و ذخيره اطلاعات ، انگيزش ، راهبردهاي يادگيري و منابع شناختي را تحت تأثير قرار داده و 1 Emotions 2 Artino, Holmboe & Durning 3 Cocorada 4 Glaser-zikuda, Stuchikova & Janik 5 academic emotions 6 putwain, Becker & Symes به دنبال آن موجب افزايش يادگيري و عملکرد تحصيلي شوند که افزايش رضايت تحصيلي افراد را به دنبال خواهد داشت (پکران ، ٢٠٠٦).
در مجموع ، با توجه به تاييد شدن مسيرهاي جهت گيري هدف پيشرفت به خودپنداره تحصيلي، ارزش تکليف و هيجان تحصيلي و همچنين مسير ارزش تکليف به هيجان تحصيلي در نتايج پژوهش هاي گذشته ، ميتوان 1 Marten 2 Guay, Ratelle, Roy & Litalien نمودار(١) مدل فرضي پژوهشگر در مورد روابط ميان متغيرها منطق روابط ميان متغيرهاي پژوهش و چگونگي قرار گرفتن آن ها در مدل پيشنهادي را پذيرفت و براي رسيدن به گشتالت کلي مدل و تأييد شدن روابط متغيرها در پژوهش حاضر، دست به بررسي و مطالعه دقيق تر زد.
مدل تاييد شده در نمودار شماره (٢) نشان دهنده اين است که جهت گيري هدف پيشرفت دانشجويان با ميانجيگيري ارزش تکليف و خودپنداره تحصيلي بر ميزان هيجان تحصيلي آنها تاثير ميگذارد.
در مجموع ، يافته کلي پژوهش حاضر اثرگذاري معنادار و مستقيم مؤلفه هاي جهت گيري هدف پيشرفت بر هيجان تحصيلي و اثر غيرمستقيم آن ها از طريق ارزش تکليف و خودپنداره تحصيلي بود.