چکیده:
اهمیت برنامهریزی استراتژیک در هر سازمانی غیرقابل چشمپوشی است و بحث ارزیابی آن دارای اهمیتی دوچندان. از آنجایی که در محیط پویای عصر حاضر رویکردهای سنتی به برنامهریزی استراتژیک کارایی خود را از دست دادهاند، توجه به رویکردهای نوین افزایش یافته است و یکی از این رویکردها، رویکرد اقیانوس آبی میباشد. پژوهش حاضر تحت حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده و با هدف ارزیابی میزان تطابق و همراستایی نظام برنامهریزی استراتژیک این شرکت با رویکرد اقیانوس آبی تدوین شده است. در این پژوهش که از نوع پژوهشهای کیفی میباشد، پس از انتخاب مدل و شاخصهای مناسب برای ارزیابی آن و سپس تأیید خبرگان، با استفاده از روش مطالعه موردی و مصاحبههای عمیق با 9 نفر از متخصصین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که در تدوین استراتژیها نقش داشتند، به ارزیابی استراتژیهای شرکت پرداخته شد. یافتههای پژوهش، مطابقت 55 درصدی نظام برنامهریزی استراتژیک شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را با رویکرد اقیانوس آبی بازگو میکند. همچنین در بین ابعاد مدل مورد نظر برای ارزیابی که شامل بینش اقیانوس آبی، انسانیتمحوری و بهکارگیری ابزارهای مناسب میباشد، بینش اقیانوس آبی در تدوین استراتژیهای این شرکت از وضعیت بهتری نسبت به دو بعد دیگر برخوردار است.
The importance of strategic planning in any organization is undeniable, And the discussion of its evaluation is doubly important. Since in the dynamic environment of the present age, traditional approaches to strategic planning have lost their effectiveness, attention to new approaches has increased and one of these approaches is the Blue Ocean approach. The present study is supported by the National Iranian Petrochemical Company and has been compiled with the aim of assessing the degree of compliance and alignment of the strategic planning of this company with the blue ocean approach. In this research, which is a type of qualitative research, after selecting the appropriate model and indicators to evaluate it and then confirming the experts, using case study method and in-depth interviews with 9 experts of the National Iranian Petrochemical Company in Strategies were involved, the company's strategies were evaluated. The findings show that 55% of the strategic planning of the National Iranian Petrochemical Company reflects the Blue Ocean approach. Also, among the dimensions of the model to be evaluated, which include blue ocean perspective, humanness and the use of appropriate tools, the blue ocean perspective in the formulation of the company's strategies is in a better position than the other two dimensions.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش ، نشان ميدهد که براي ارزيابي نظام برنامه ريزي راهبردي شرکت ها، بايد سه بعد بينش اقيانوس آبي، انسانيت محوري و به - کارگيري ابزارهاي تدوين راهبرد موردتوجه قرار گيرد.
وضعيت نظام برنامه ريزي راهبردي شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران بر اساس رويکرد اقيانوس آبي چگونه است ؟ 1 Blue Ocean Strategy 2 W.
1 Blue Ocean Shift: Beyond Competing - Proven Steps to Inspire Confidence and Seize New Growth 2 Pioneer-Migrator-Settler (PMS) Map 3 Strategy Canvas 4 Buyer utility map 5 Three Tiers of Noncustomers 6 Six Paths Framework 7 Four Actions Framework (به تصویر صفحه رجوع شود) مرحله اول :شروع کار ●انتخاب قلمرومناسب براي آغازنوآوري (بااستفاده ازنقشه پيشگام - مهاجر-ساکن ) ●ساخت تيم مناسب براي نوآوريها مرحله دوم :درک اينکه اکنون درچه موقعيتي قرارداريد ●ساخت يک تصويرساده ومناسب ازوضعيت فعلي (بااستفاده ازبوم راهبرد) ●ديدن وتوافق برسرنيازبه تغيير مرحله سوم :تصوراينکه کجاميتوانيدباشيد ●کشف نقاط بحراني درصنعت که خريداران باآن مواجه هستند(با استفاده ازنقشه مطلوبيت خريدار) ●شناسايي دورنمايي از تقاضاي کلي که ميتوان به آن دست يافت (با استفاده از تحليل غيرمشتريان سه گانه ) مرحله چهارم :نحوه دستيابي ●بازسازي مرزهاي بازار(بااستفاده ازچارچوب شش مسير) ●بهبودگزينه هاي جايگزين که ميتواندمنجربه ايجادتمايزونيز هزينه پايين شود(بااستفاده ازچارچوب چهاراقدام ) مرحله پنجم :آغازحرکت ●مشخص ساختن شروع حرکت (بااستفاده ازاعتدال گرايي ) ●ارائه محصول ياخدمت اوليه وآزمودن بازار ●رفع نقص هاونهايي کردن حرکت شکل ١.