چکیده:
زمینه و هدف: پیشرفت تکنولوژی و دانش حملونقل در سالیان اخیر، راهحلهای متفاوتی را برای بهبود وضعیت حملونقل ارائه نموده است. یکی از بهترین راهحلها برای رفع مشکلات ترافیکی در شهرهای بزرگ توسعه سیستم اتوبوس تندرو با ظرفیت بالا است. روش: روش تحقیق این مطالعه از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و روش مبتنی بر مطالعات اسنادی- میدانی و شبیهسازی است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از برداشت میدانی استفاده شده است. برای تحلیل ظرفیت از روابط دستنامه ظرفیت راهها و شبیهسازی در دو حالت استفاده شده است: قبل از به کارگیری و بعد از به کارگیری اتوبوس تندرو. محدوده مطالعاتی این مقاله معبر ولنجک در منطقه یک شهرداری تهران میباشد. یافتهها: نتایج شبیهسازی نشان داد که با اجرای مسیر اتوبوس تندرو وضعیت ترافیک برای خودروهای سواری شخصی در اوج صبح و عصر اندکی افت میکند. اما با در نظر گرفتن جذب 10 درصد از ترافیک به مسیر اتوبوس تندرو نهتنها تأخیر زمانی، بلکه تمامی پارامترها شرایط پایدارتری پیدا میکنند. با در نظر گرفتن جذب 20 درصد از ترافیک خودروهای شخصی به اتوبوس تندرو وضعیت همه پارامترها مطلوب میشود و ظرفیت عبور خیابان هم افزایش قابل توجهی خواهد داشت. این افزایش در حدود 30% تخمین زده میشود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج اجرای مسیر اتوبوس تندرو موجب کاهش ظرفیت معبر در اختیار خودروی شخصی میشود اما ظرفیت کلی خیابان شامل تعداد افراد جابجا شده افزایش خواهد یافت. با در نظر گرفتن جذب ترافیک انجام شده از خودروهای شخصی به حملونقل همگانی این وضعیت بهبود بیشتری خواهد یافت.
Advances in transportation technology and knowledge in recent years have provided different solutions to improve the transportation situation.One of the best solutions to solve traffic problems in big cities is to develop a high-speed bus system High capacity. In the present study, we have modeled and evaluated the performance of high-speed buses after development. For this purpose, first the capacity and service level of the study area in the current situation was determined. Then the capacity and service level of the area was determined after the addition of the express bus line. This was done due to the change in free flow velocity due to changes in some parameters of determining the level of service, such as reducing the width of the street, reducing the speed of traffic, marginal park, and so on. Finally, the current condition of the studied route and the condition of the route after the implementation of the high-speed bus line were simulated and compared in the software. The status of traffic parameters is getting worse. But the capacity of the route will increase by more than 20%. Therefore, due to the increase in the movement capacity of citizens due to the creation of high-speed bus lines, the development of public transport is necessary for private passenger cars, despite the deterioration of traffic parameters.
خلاصه ماشینی:
1 مدل سازي توسعه سيستم اتوبوس تندرو در معابر شهري (مقاله پژوهشي) (صفحه ١٤٠-١١٣) 3 اميراشکان اسماعيل پور٢، حسن خاکسار تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١١/١٤ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٢/١٣ چکيده زمينه و هدف : پيشرفت فناوري و دانش حمل ونقل در ساليان اخير، راه حل هاي متفاوتي را براي بهبود وضعيت حمل ونقل ارائه کرده است .
اين مقاله برگرفته از پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد با عنوان مدل سازي ، اندازه گيري و ارزيابي عملکرد سيستم اتوبوس تندرو (BRT) در تهران (مطالعه موردي منطقه ١)، رشته عمران ، گرايش حمل و نقل ، دانشکده فني و مهندسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال است .
اهميت اصلي اين پژوهش ، مدل سازي ، بررسي و ارزيابي عملکرد سيستم اتوبوس تندرو براي کاهش آلودگي هوا، اتلاف مدت زمان طولاني در ترافيک هاي شهري ، کاهش سر فاصله زماني اتوبوس ها و سرعت بيشتر در حمل ونقل و افزايش ظرفيت خط اتوبوس تندرو است .
براساس معيارها و شرايط مختلف ارزيابيشده در اين مقاله خطوط اتوبوس تندرو در شهر اصفهان توانسته است ٧٤درصد از امتياز گروه شاخص هاي مختلف را به دست آورد در حاليکه تغيير در سيستم هاي حمل ونقل در اين مطالعه به ترتيب ٢١ و ١٣ درصد براي استفاده کنندگان از خودروي شخصي و مسافران تاکسي گزارش شده است ١٢٠ (اله دادي، ١٣٩٨: ٢).
در اين مقاله به بيان يک استراتژي درخصوص نحوه معرفي و به کارگيري اتوبوس تندرو به عنوان يکي از سيستم هاي حمل ونقل همگاني شهري پرداخته شده است .
Bus Rapid Transit and Economic Development: Case Study of the Eugene-Springf, Journal of Public Transportation, vol.