چکیده:
کودکان و خلاقیت آنان یکی از عوامل بسیار مهم هر جامعه میباشد. یکی از محیطهایی که تاثیر بسیار در سطح پرورش و خلاقیت کودکان دارد، پارکها هستند. در این بین، ایجاد فضاهایی متناسب با ویژگیهای روانشناختی کودکان برای تحقق بخشی به افزایش رشد خلاقیت و تدوین دستورالعملهای خاص برای ارائه خدمات به کودکان است.
در این پژوهش، ضمن بررسی عوامل موثر بر افزایش و رشد خلاقیت کودکان سعی بر پیشنهاد طراحی مناسب برای پارکها در جهت این ارتقای میباشد. روش تحقیق در این پژوهش، به صورت تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای و مصاحبه میباشد.
خلاصه ماشینی:
باتوجه يه يکي از نتايج مهم در اين پژوهش ، فضاهايي که از طريق تحريک پذيري عناصر طبيعي که در رأس آن رنگ و بازي و بعد آب و گياهان است و انعطاف پذيري عملکردها که بتواند ايجاد آرامش ، کنجکاوي، بازي – مشارکت و تخيل نمايد، امري مثبت در طراحي براي پرورش خلاقيت کودکان است .
٢-٢- پيشينه تحقيق پژوهش هاي زيادي در سرتاسر دنيا در زمينه منظر آموزشي براي کودکان و فضاهاي بازي براي آنان صورت گرفته است ؛ اما در ايران هيچ تحقيق جامعي که از ديدگاه معماري منظر اصول مربوط به طراحي محيط براي کودکان را مورد بررسي قرار دهد انجام نشده است و مطالعاتي که به عنوان پايه براي طراحي فضاهاي کودکانه در ميان پايان نامه هاي کارشناسي ارشد معماري و رشته هاي مرتبط موجود است ، به اين مسأله تنها از زاويه خاصي (ايجاد فضاي بازي) نگريسته اند و از جامعيت لازم برخوردار نيستند.
آنچه اين پژوهش را با ساير مطالعات انجام گرفته در زمينه طراحي براي کودکان متمايز مي کند، توجه به همه ابعاد وجودي کودک (از ديدگاه مازلو٢، اريکسون ٣ و پياژه ٤) و امکاناتي است که مي توان از محيط براي رشد و پرورش او به دست آورد.
حال با توجه به اين نتايج و در نظر گرفتن فضاهايي از طريق تحريک پذيري عناصر طبيعي که در رأس آن رنگ و بازي و بعد آب و گياهان است و انعطاف پذيري عملکردها که بتواند ايجاد آرامش ، کنجکاوي، بازي – مشارکت و تخيل نمايد، امري مثبت در طراحي براي پرورش خلاقيت کودکان است .