چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی نقش میانجی گری فرهنگ شهروندی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و تمایل به داوطلبی در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای بود. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان داوطب شرکت کننده در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای کشور تشکیل دادند. نمونه آماری تحقیق 385 نفر بودند که در المپیاد درون مدرسه ای سالتحصیلی 96-1395 شرکت کرده بودند که بصورت تصادفی و خوشه ای در دسترس انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه اطلاعات فردی، فرهنگ شهروندی(محقق ساخته)، سرمایه اجتماعی(ناهاپیت و گوشال،1998) و تمایل به داوطلبی(می کیم، 2006) انجام شد. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنی داری بین سرمایه اجتماعی و فرهنگ شهروندی با تمایل به داوطلبی وجود داشت (r =0/403 ، r =0/434 ، 01/0 ( p ≤. میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر تمایل به داوطلبی برابر با 94/0، میزان تأثیر فرهنگ شهروندی بر تمایل به داوطلبی 09/0 و میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر فرهنگ شهروندی 68/0 به دست آمد. الگوی پژوهش از برازش لازم برخوردار بود و فرهنگ شهروندی نقش میانجی گری در رابطه بین سرمایه اجتماعی و تمایل به داوطلبی ورزشی ایفا کرد. توصیه می شود که مدیران و مسئولان آموزش و پرورش تدابیر و اقدامات لازم به منظور گسترش و افزایش سرمایه اجتماعی ، فرهنگ شهروندی به عمل آورند تا تمایل به داوطلبی ورزشی را در برگزاری المپیاد درون مدرسه ای بهبود و ارتقا دهند.
The aim of this study was to investigate the role of intermediary in the relationship between social capital and Culturer Citizen desire to volunteer in the school the Olympic Games. The research method was correlational study was conducted in this field.The population of the study volunteers participating students within the School Olympic Games. A sample of 385 people who participated in the Olympiad 96-1395 school year school within the cluster were selected randomly. The collection of data through questionnaires, was performed, personal information, Culturer Citizen (self-made) and social capital (Nahapiet and Ghoshal, 1998) and desire to volunteer (Kim, 2006). The results showed a significant positive relationship between social capital and civic culture with a desire to volunteer there)r =0/403 ، r =0/434 , p ≤( 01/0. The Social Capital impact on desire to volunteer Obtained Equal to 0.94 percent , the impact of civic culture on desire to volunteer 0.09percent and Social Capital impact civic culture 0.68 percent.This pattern was also necessary fitness and Culturer Citizen mediating role in the relationship between social capital and desire to volunteer played sports. Given that variables influencing factors in increasing desire to volunteer in the Olympiad in school, they recommended that managers and directors of education measures and actions in order to extend and enhance social capital.
خلاصه ماشینی:
نقش ميانجيگري فرهنگ شهروندي در رابطه بين سرمايه اجتماعي و تمايل به داوطلبي در المپياد ورزشي درون مدرسه اي هادي تيپ ١*، مهرزاد حميدي ٢، مجيد جلالي فراهاني ٣، نصراله سجادي ٤ تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٦/٠٣/١٥ تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٠٢/١٠ DOI: 10.
10532 چکيده هدف از اين تحقيق ، بررسي نقش ميانجي گري فرهنگ شهروندي در رابطه بين سرمايه اجتماعي و تمايل به داوطلبي در المپياد ورزشي درون مدرسه اي بود.
در عصر حاضر لزوم توجه به سرمايه اجتماعي و فرهنگ شهروندي يک ضرورت است که به صورت سازه اي چندبعدي ، ناشي از بسترهاي اجتماعي، اقتصادي ، سياسي و فرهنگي جامعه همراه با تنوع فرهنگ ها، معاني مختلفي را در جامعه شکل مي دهد و ميتوانند از جمله عوامل مؤثر بر فعاليت هاي داوطلبي و جذب داوطلبان باشند (عاشوري، ١٣٩٣).
هدف اصلي تحقيق حاضر بررسي نقش ميانجيگري فرهنگ شهروندي در رابطه بين سرمايه اجتماعي و تمايل به داوطلبي دانش آموزان در المپياد ورزشي درون مدرسه اي ميباشد.
نتايج ازمون کلموگروف اسميرنوف براي توزيع طبيعي داده ها (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول (١)، نشان داد که توزيع متغيرهاي تمايل به داوطلبي، سرمايه اجتماعي و فرهنگ شهروندي با توجه به سطح معني داري به دست آمده (٠/٠٥ < p ) به طور طبيعي است .
Adjusted Goodness of Fit Index بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با بررسي نقش ميانجي گري فرهنگ شهروندي در رابطه بين سرمايه اجتماعي با تمايل به داوطلبي ورزشي در المپياد درون مدرسه اي صورت گرفت .
بر اساس يافته ها، بين متغيرهاي سرمايه اجتماعي و فرهنگ شهروندي با تمايل به داوطلبي دانش آموزان همبستگي مثبت و معناداري در سطح متوسط وجود دارد.