چکیده:
کسب و کارهای پلتفرمی گونهای نوین از فعالیتهای اقتصادی را مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کردهاند. هر چند دولتها نوآوریهای این کسب و کارها را تشویق میکنند، اما آنها چالشهایی را در محیط اقتصادی ایجاد میکنند که نشان از کاهش کارآیی قوانین اقتصادی از جمله قانون رقابت دارد. پژوهش حاضر با تاکید بر ویژگیهای مشترک عصر کسب و کارهای پلتفرمی تلاش کرده است، اثرات این ویژگیها را بر مصادیق، چگونگی تشخیص و مرجع قانون رقابت شفاف نماید. برای این منظور هجده پروندههای نقض رقابت در کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی و ایران مبتنی بر مطالعه چند موردی انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد، پنج ویژگی عصر کسب و کارهای پلتفرمی اعم از الف) بازارهای دوسویه و اثر شبکه ب) دسترسی به جای مالکیت ج) مدل درآمدی و قیمتگذاری د)نوآوری در مدل کسب و کار و بخشبندی نوین اقتصادی و ه) داده، مالکیت آن و حریم خصوصی بر سه مصداق رفتارهای ضدرقابتی (کارتل، سوء رفتار و ادغام) موثر هستند. آنچنانکه مصادیق جدیدی از قراردادهای افقی، ایفای نقش هاب، قراردادهای عمودی (کارتل/تبانی)، خودترجیحی، تبعیض، منع دسترسی از طریق دروازه، استثمار، همبسته کردن کالا و خدمات و قیمتگذاری تهاجمی (سوء رفتار) و گردش مالی شرکتها و ساختار بازار (ادغام) ظهور مییابد. دوم آنکه این ویژگیها بر چگونگی تعریف بازار مربوطه (محصول مربوطه و جغرافیای مربوطه) و همچنین تشخیص قدرت مشهود بازار موثر هستند. علاوه بر این دو، پژوهش حاضر اهمیت وجود و طراحی مرجع رسیدگی به رقابت در تناظر با تنظیمگر بخشی را برجسته کرده است.
Platform businesses formed new types of economic activities based on information and communication technology. Although governments encourage these businesses, they create challenges in the economic environment that indicate a failure in the efficiency of market mechanism and economic laws, especially Competition Law. This study aims to clarify the effects of business platform features on the Competition law and its Authority. For this purpose, a selected list of (anti) competition cases in Brazil, Russia, India, China, South Africa (Brics), and Iran has been selected based on a multi-case study. The results show five characteristics of platform businesses age, including a) two-sided markets and network effect b) access instead of ownership c) revenue model and pricing d) innovation in business model and new economic segmentation, and e) data, its ownership, and privacy affect the three instances of the cartel, abuse dominance, and merger principles; Such as new examples of horizontal contracts, hub role-playing, vertical contracts (cartel/collusion), self-preferences, discrimination, denial of access through gateways, exploitation, assimilation of goods and services and aggressive/predatory pricing (abuse dominance) and changing corporate turnover and market structure (Merger). Second, these characteristics affect how the relevant market is defined (relevant product and relevant geography) and recognize the apparent market power. In addition, this study highlights the importance of designing a competition law authority concerning the sectoral regulator.
خلاصه ماشینی:
رقابت به معناي ايفاي نقش فعالانه تمامي بازيگران اقتصادي و قانون رقابت به عنوان ساختار نهادي ناظر بر چگونگي تحقق آن (٢٠٠٤ Motta ,٢٠١٨ Dunne ,٢٠١٨ Ducci and Tremblay-Huet ,٢٠١٥ Demary) است ، اما مزيت هاي نوآورانه و وابستگي به مقياس مدل کسب وکار اين بازيگران نوين ، ايفاي نقش فعالانه ديگر بازيگران را تخريب ميکند (٢٠١٧ Evans and Schmalensee).
همانطور که در شکل ١ نشان داده شده است چهارگونه اعمال قانون (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١: انواع مدل هاي تعاملي ميان مرجع قانون رقابت و تنظيم گر بخشي ٤-٢- قانون رقابت براي کسب وکارهاي پلتفرم کسب وکارهاي پلتفرمي منفعت را از برقراري روابط ميان دو سويه عرضه و تقاضا محصولات کسب ميکند يا به عبارت ديگر ارزش ايجاد شده آن ها در کاهش هزينه مبادله دوسويه انطباق است Ducci) (٢٠١٨ and Tremblay-Huet.
عصر اقتصاد ديجيتال نيز با حضور اين کسب وکارها معنا يافته است که با افزايش فرصت هاي شغلي، کارآيي اقتصادي، دسترسي به خدمات و کاهش هزينه عمليات و آلايندگي محيط زيستي توانسته اند درآمدهاي بالايي نيز براي کارآفرينان خود ايجاد کنند Allen and Berg) (٢٠١٩ Erickson and Sorensen ,٢٠١٩ Guo, Li, and Zeng ,٢٠١٦ Sundararajan ,٢٠١٤.
1 Competition Law Authority 2 Sectoral Regulator 3 Two-sided Market 4 Network effect کسب وکارهاي پلتفرمي ميانجيهايي هستند نوعاً ميان دوسويه عرضه و تقاضا بازار قرار گرفته و هزينه مبادله فعاليت ها را کاهش ميدهند Hagiu and Wright ,٢٠١٧ Evans and Schmalensee) (٢٠١٥.
علاوه بر اين موارد، مالکيت داده گونه اي نوين از تمرکز در بازار کسب وکارهاي پلتفرمي ايجاد ميکند که بر دلالت هاي قانون رقابت و همچنين چگونگي بازتعريف مفهوم قدرت مشهود بازار اهميت دارد (٢٠١٩ .