چکیده:
مقدمه: وجود اختلال بیش فعالی در نوجوانان بعضاً باعث بروز رفتارهای اجتماعی نامناسب میگردد و در این رابطه رویکردهای آموزشی و درمانی مختلفی بهکاربرده میشود که درمان شناختی- رفتاری واحد پردازهای از آن جمله است. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر درمان شناختی رفتاری متمرکز بر واحد پردازهای بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان بیشفعال بود.روش: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده و جامعه آماری آن را کلیه نوجوانان پسر بیشفعال مراجعهکننده به مرکز مشاوره نگرش پویای ذهن شهر بجنورد در سال 1400 تشکیل دادهاند. نمونه موردنظر نیز شامل 20 نفر از این نوجوانان بوده که به روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس ملاکهای ورود و خروج به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدهاند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(AGQ) و پرسشنامه رفتارهای ضداجتماعی بارت و دونلان(STAB) بوده و گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای تحت برنامه درمان شناختی رفتاری متمرکز بر واحد پردازهای قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل داده نیز به روش تحلیل کوواریانس انجام شد.نتایج: نتایج نشان داد، درمان شناختی رفتاری متمرکز بر واحد پردازهای بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان بیشفعال تأثیر معناداری دارد(05/0>P).بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که این برنامه در جهت کاهش پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان بیشفعال مؤثر است و پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران از این رویکرد در جهت کاهش رفتارهای منفی نوجوانان بیشفعال استفاده نمایند
Introduction: The presence of (Attention deficit hyperactivity disorder). ADHD in adolescents sometimes causes inappropriate social behaviors and in this regard, various educational and therapeutic approaches are used, including modular cognitive-behavioral therapy. This study aims to determine the effect of modular cognitive-behavioral therapy on reducing aggression and antisocial behaviors in ADHD adolescents.Method: This study was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with a control group and its statistical population consisted of all hyperactive adolescents referred to Pouya Attitude Counseling Center in Bojnourd in 2011. The sample also included 20 of these adolescents who were selected by purposive sampling method based on inclusion and exclusion criteria and were randomly assigned to two groups of 10 experimental and control. The instruments used in this study were the Bass and Perry Aggression Questionnaire (AGQ) and Bart and Donlan Antisocial Behavior Questionnaire (STAB). And the experimental group underwent a modular cognitive-behavioral treatment program for 10 sessions of 90 minutes. Data analysis was performed by analysis of covariance.Results: The results showed that modular cognitive-behavioral therapy has a significant effect on reducing aggression and antisocial behaviors of hyperactive adolescents (P Discussion and Conclusion: In general, it can be concluded that this program is effective in reducing aggression and antisocial behaviors of hyperactive adolescents and it is recommended that counselors and therapists use this approach to reduce the negative behaviors of hyperactive adolescents