چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای موفق واحد عمومی درس تربیت بدنی اجرا شد. روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظاممند نظریۀ داده بنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق و باز استفاده شد. آماری پژوهش شامل خبرگان و صاحبنظران ورزش و تربیت بدنی دانشگاهها، مدیران ارشد تربیت بدنی وزارت علوم و روسای دانشکدههای تربیت بدنی، اساتید درس تربیت بدنی و همچنین اعضای هیئت علمی که مقالات و تحقیقاتی در خصوص موضوع تحقیق داشتهاند، بود. تعداد 18 نفر برای انجام مصاحبه با بهرهگیری از تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. برای تضمین معتبر بودن، یافتههای این مطالعه به اساتید ارائه شد تا نظرات خود درباره هماهنگی یافتهها با تجربیات خود را به محققان ابراز نمایند. همچنین تعمق مشارکتی بیشتری توسط گروه پژوهش در مراحل مختلف مطالعه، پیرامون مضمونهای شناسایی شده انجام گرفت. بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه، شاخصهای مؤثر بر اجرای موفق واحد عمومی درس تربیت بدنی، شامل عوامل علی (آموزش فعال)، چالشها (چالشهای آموزشی، زیرساخت)، بسترها (تفکر مدیریتی)، راهبردها (ساختارمندی، بهسازی)، پیامدها (سلامت، رضایت از زندگی) بود. از اینرو، پیشنهاد می شود در خصوص کارآمدی الگوی اجرای واحد تربیت بدنی با استفاده از راهبردهای رهبری، ساختارمندی و بهسازی، چالشهای موجود را مرتفع ساخت تا از این طریق سلامت و رضایت از زندگی را برای دانشجویان به وجود آورد.
The purpose of this study was to identify the factors affecting the successful implementation of the general physical education course. This study used a qualitative methodology and the grounded theory. For data collection, in-depth and open interviews were used. The statistical population included experts on physical education, senior managers of physical education of Ministry of Science and Technology, heads of physical education and science department, lecturer of physical education as well as faculty members who have articles and research on the subject. 18 subjects were selected for interviews by theoretical and snowball sampling methods. To analyze the data, open axial and selective coding were used. To ensure validity, the findings of this study were presented to professors to express their views on the consistency of the findings with their experiences to researchers. In addition, more participatory reflection was done by the research group at different stages of the study on the identified themes. The results of the interview showed that the indicators affecting the successful implementation of the general unit of physical education, included causal factors (active education), challenges (educational challenges, infrastructure), contexts (managerial thinking), strategies (structuring, improvement), consequences (health, life satisfaction). Therefore, it is suggested that the existing challenges regarding the efficiency of the physical education unit implementation model using leadership, structuring and improvement strategies can create health and life satisfaction for students