چکیده:
هدف: تعیین سطح بلوغ، میزان آمادگی برای مدیریت دانش، و نیز شناسایی حوزههای نیازمند ابتکارات مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه رازی براساس چهارچوب مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی.
روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی است و بهروش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد سازمان بهرهوری آسیایی بود. پایایی پرسشنامه نیز با توجه به مقدار ضریب آلفای کرونباخ، 9/0 محاسبه شد. جامعه پژوهش 31 نفر بودند که 94 درصد آنان به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اسپیاساس نسخه 23 استفاده شد. برای سنجش میانگین گروههای هفتگانه معیار از آزمونهای همبستگی پیرسون، آزمون تی تکنمونهای، و آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و برای رتبهبندی گروههای معیار از آزمون غیرپارامتریک فریدمن بهره گرفته شد.
یافتهها: وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاه رازی در هفت گروه معیار پایینتر از چهارچوب مدیریت دانش سازمان بهرهوری آسیایی قرار داشت. میزان آمادگی کتابخانه برای قبول مدیریت دانش در سطح آغاز ارزیابی شد. نتایج رتبهبندی گروههای معیار نیز نشان داد «فناوری اطلاعات» در بالاترین و «رهبری» در پایینترین رتبه قرار دارد. رتبهبندی سایر گروههای معیار بهترتیب از بالا به پایین عبارت بودند از: «فرایندهای دانشی»، «نتایج مدیریت دانش»، «یادگیری و نوآوری»، «فرایند»، و «کارکنان».
نتیجهگیری: بهنظر میرسد کتابخانه مرکزی در راستای اجرای مدیریت دانش باید نسبت به شناسایی حوزههای نیازمند ابتکارات مدیریت دانش، شناسایی نقاط قوت، و زمینههایی که نیاز به بهبودی دارند اقدام کند. همچنین در قالب برنامهای منظم و براساس پیشنهادهای برگرفته از نتایج پژوهش، بهسمت دستیابی به سطوح بالاتر، یعنی توسعه و اجرای فراگیر مدیریت دانش، پالایش و ارزیابی پیوسته برنامههای مدیریت دانش، و بلوغ و فراگیرکردن مدیریت دانش گام بردارد.
Purpose: Determining the level of maturity, the level of readiness for knowledge management, as well as identifying areas requiring knowledge management initiatives in central and faculties' libraries of Razi University based on the knowledge management framework of the Asian Productivity Organization. Methodology: The research was conducted using a survey method. Data were collected using a questionnaire of Asian Productivity Organization. The reliability of the questionnaire was calculated 0.9, based on the mean value of Cronbach's alpha coefficient. The members of the research community were 31 people and 94% answered the questionnaire. Data was analyzed using SPSS version 23 software. Pearson correlation, T-test and Kolmogorov-Smirnov test were used to measure the mean of seven groups of criteria. Friedman's nonparametric test was used to rank the standard groups. Findings: The knowledge management situation in central libraries and Razi universities was ranked in seven groups below the knowledge management framework of the Asian Productivity Organization. The readiness of the library for accepting knowledge management at the start level was evaluated. The results of ranking groups showed that IT was at the highest level and leadership in KM was at the lowest level. The ranking of other groups of criteria from top to bottom was: knowledge processes, knowledge management results, learning and innovation, process, and individuals. Conclusion: It seems that the central library in the implementation of KM needs to identify areas that require knowledge management initiatives, identify strengths, and areas that need improvement. Also, in the form of a systematic program based on research suggestions, to reach the higher levels, i.e. comprehensive development of knowledge management, continuous refinement and evaluation of knowledge management programs, and maturity and knowledge management.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: به نظر میرسد کتابخانه مرکزی در راستای اجرای مدیریت دانش باید نسبت به شناسایی حوزههای نیازمند ابتکارات مدیریت دانش شناسایی نقاط قوت و زمینه هایی که نیاز به بهبودی دارند اقدام کند همچنین در قالب برنامهای منظم و براساس پیشنهادهایبرگرفته از نتایج پژوهش به سمت دستیابی به سطوح بالاتر یعنی توسعه و اجرای فراگیر مدیریت دانش پالایش و ارزیابی پیوسته برنامههای مدیریت دانش و بلوغ و فراگیر کردن مدیریت دانش گام بردارد کلیدواژه ها بلوغ مدیریت دانش چهارچوب سازمان بهره وری ،آسیایی کتابخانه مرکزی کتابخانه هایدانشکده ای دانشگاه رازی APO ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش بر اساس چهارچوب APO (نمونه پژوهی کتابخانههای مرکزی و دانشکده ای دانشگاه رازی سلیمان شفیعی محمود مرادی حمید احمدی تاریخ دریافت: ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ تاریخ پذیرش: ۱۳۹۷/۰۷/۲۲ مقدمه بلوغ سازمانی، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذی نفعان سازمان در راستای زمان است و این امر میسر نخواهد شد مگر آنکه سازمان بتواند تغییرات محیطی را شناسایی و از آن برای روز آمدسازی برنامه های راهبردی و چشم انداز خود استفاده کند (رضایی منش، محمدنبی و محمدنبی، ۱۳۹۱ امروزه یافتن راههایی برای کاهش هزینه و بهبود کیفیت به دلیل افزایش فشار بر سازمانها برای کسب یا حفظ مزیت رقابتی اهمیت دارد.
نتایج پژوهش حاضر نشان مید دهد وضعیت مدیریت دانش در کتابخانه های مرکزی و دانشکده ای دانشگاه رازی در هفت گروه معیار یعنی ،رهبری فرایند کارکنان فناوری اطلاعات، فرایندهای دانشی یادگیری و نوآوری و نتایج مدیریت دانش مدیریت دانش پایین تر از چهارچوب مدیریت دانش سازمان بهره وری آسیایی قرار داشت.