چکیده:
هدف: استفاده از ابزارهای نوین برای ارائه خدمات مرجع به کاربران کتابخانه ملی و بررسی میزان استقبال از این ابزار و پوشش آن و نیز دامنه موضوعی پرسشها. روششناسی: جامعه پژوهش، تمامی سوالات مطرحشده از طریق درگاه تلگرام مرجع مجازی کتابخانه ملی در بازه زمانی دو ساله (مهر 1395- مهر 1397) است که شامل 2719 پرسش است. یافتهها: بیشترین و کمترین سوالات مطرحشده براساس تقسیمبندی ویلیام کتس مربوط به سوالات تجسس ویژه با 76/ 38% و پژوهشی با 25/ 11% است. بیشترین رویکرد موضوعی سوالات پژوهشی و تجسس ویژه براساس رشته تحصیلی مربوط به گروه علوم انسانی با 35/ 67% و کمترین آن مربوط به گروه علوم پزشکی با 39/ 1% است. پرسش درباره اداره عضویت (41/ 26%) و امکانات کتابخانه برای افراد خاص و پیشنهاد برای خرید کتاب (هر دو با 76/ 0%) در بخش سوالات راهنما و ارجاع آماده بیشترین و کمترین موضوعات مورد نیاز و علاقه کاربران بودهاند. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، بهنظر میرسد که در حال حاضر تلگرام میتواند یکی از کار آمدترین و سریعترین ابزارها برای پرسش مرجع از کتابداران باشد و در مقایسه با سایر روشهای ارتباطی مرجع مجازی، استقبال از این روش بسیار بالاتر است. استفاده از کتابداران با تخصصهای موضوعی برای پاسخگویی به سوالات کاربران نیز ضروری بهنظر میرسد.
Purpose: Using new applications for reference services in national library of Iran, and Studying the subject scope of the questions are the research goals. Methodology: The research community has all the questions raised through telegram application in the two-year period (September 2016 - September 2018), which contains 2719 questions. Findings: The most and the least questions are related to special research with 38.76% and research with 11.25%. The most relevant thematic approach is the research and special research questions based on the field of study of the humanities group with 67.35% and the lowest of the medical sciences group with 1.39%. Questions about the membership office (26.41%) and library facilities for specific people and the offer to buy books (both with 0.76%) are the most and the least needed and sought after by users. Conclusion: Based on research findings, it seems that telegram application can now be one of the most efficient and fastest tools for asking reference questions. The use of librarians with subject-specific expertise is also necessary to answer user’s questions.
خلاصه ماشینی:
این بررسی به منظور پاسخگویی به پرسشهای زیر است: انواع پرسشهای مطرح شده از طریق درگاه تلگرام براساس تقسیم بندی ارائه شده توسط ویلیام کتس چیست؟ 1 McCallum برپایه نظریه کتس سؤالات را میتوان در چهار گروه دسته بندی کرد (1 سؤالات راهنما مراجعه کننده درباره موضوعی که از آن اطلاع می شناسد، راهنمایی میخواهد مثلا برگه دان کجاست؟ (2 ارجاع :آماده سؤالاتی هستند که کتابدار مرجع می تواند دارد و آن را به سهولت در یک یا دو منبع پاسخ آنها را پیدا کند مانند تعداد نمایندگان مجلس چند نفر است؟ (3) تجسس ویژه: وقتی کاربر برای تهیه مقاله یا گزارشی نیاز به اطلاعاتی خاص دارد و کتابدار ناچار است برای پاسخ گویی به او تجسس خاص و ویژه ای در مجموعه کتابخانه انجام دهد.
مثلا معرفی منابع در حوزه طب اسلامی (4) پژوهش این نوع سؤال را پژوهشگری مطرح می کند که بسیاری از منابع را میشناسد و به اطلاعات تخصصی و خاص نیاز دارد در این ،مورد کتابدار مرجع از شیوه کوشش و خطا» استفاده کند تا رویکرد موضوعی پرسشهای مطرح شده براساس تقسیم بندی گروههای تحصیلی چگونه است؟ - در بخش سؤالات راهنما و ارجاع آماده موضوعات مورد نیاز و علاقه کاربران بیشتر در چه حوزه هایی بوده است؟ أهداف رسانههای اجتماعی در کتابخانه ها کتابخانه ها از شبکه های اجتماعی به عنوان ظرفیتی مهم برای تحقق بهتر اهداف خود معرفی کتابخانه خدمات منابع و خدمت رسانی ) و به کارگیری بازخورد کاربران برای گسترش مجموعه استفاده می کنند .
پرسشنامه الکترونیکی 1 Taylor & Francis Group 2 Sutikno, Handayani, Stiawan, Riyadi, & Ibnu Subroto 3 Open-source platform Google Play Store 5 Dokhani, Asnafi, Hariri, & Nooshinfard 6 Application برای کاربران و کتابداران ارسال شده است که دادههای گردآوری شده از طریق نرم افزار اس پی اس اس تجزیه آشنایی و تحلیل شدند.