چکیده:
زمینه: رشد حرفهای کارکنان، برنامهای برای توسعه دانش، بینش و مهارت تخصصی منابع انسانی در سازمانها است که به عنوان یکی از راهبردیترین مسیرهای توسعه پایدار سازمانی مورد تاکید قرار میگیرد. هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل علی، مداخلهای و پیامدهای مهم در شکلگیری رشد حرفهای کارکنان وزارت کشور میباشد. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی – توسعهای و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی میباشد. اجرای پژوهش به صورت کیفی انجام شده است که مبتنی بر مصاحبه با 16 نفر از خبرگان به جمعآوری دادهها پرداخته شد و بعد از انجام مصاحبه، تجزیه و تحلیل دادهها مبتنی بر روش تحلیل داده بنیاد انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد رشد حرفهای کارکنان در سازمانهای دولتی ایران دارای 5 مولفه علی، 4 مولفه مداخلهگر و 4 مولفه پیامد میباشد. نتیجهگ یری: الگوی پارادایمی رشد حرفهای کارکنان با درنظر گرفتن عوامل علی، مداخلهای و پیامدهای مهم در بین کارکنان وزارت کشور طراحی گردید.
Background: Professional growth of employees is a program to develop knowledge, insight and specialized skills of human resources in organizations, which is emphasized as one of the most strategic paths of sustainable organizational development.Objective: The purpose of this study is to analyze the causal, interventional factors and important consequences in the formation of professional growth of the staff of the Ministry of Interior.Method: The research method is applied-developmental in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The research was conducted qualitatively, based on interviews with 16 experts, data were collected and after the interview, analysis. Data were performed based on the data analysis method of the foundation.Results:The results of the present study showed that the professional growth of employees in Iranian government organizations has 5 causal components, 4 intervening components and 4 outcome components.Conclusion: The paradigm model of professional growth of employees was designed taking into account causal, interventional and important consequences among employees of the Ministry of Interior.