چکیده:
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش کمکخواهی بر پایستگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار مدارس غیرانتفاعی انجام شده است. روش پژوهش ازنوع نیمهآزمایشی با اجرای پیشآزمون-پسآزمون و با گروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان اهمالکار مدارس غیرانتفاعی پسرانة شاخة نظری پایة یازدهم ناحیة یک شهر رشت در سال تحصیلی 97-98 بوده که از بین آنها تعداد 60 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و بهصورت تصادفی به 3 گروه (2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. در این پژوهش دانشآموزانی اهمالکار شناخته شدند که در پرسشنامة سولومون و راث بلوم (2013) نمرة بیشتر از خط برش (81) کسب کرده بودند. پرسشنامه پایستگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) را همة آزمودنیهای سه گروه در مرحلة پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. سپس یکی از گروههای آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخله آموزشی راهبرد یادگیری کمکخواهی و گروه آزمایش دیگر نیز به مدت 15 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخله آموزشی راهبرد یادگیری خودگردان قرار گرفتند؛ درحالیکه در طول این مدت گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آمار استنباطی تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی ال. اس. دی تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی، سبب افزایش پایستگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار شده است. از طرفی، نتایج مقایسة زوجی نشان داد بین میانگینهای پایستگی تحصیلی دو گروه آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش کمکخواهی تفاوت معناداری وجود ندارد. بین میانگینهای پایستگی تحصیلی دوگروه آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و گروه کنترل و همچنین بین میانگینهای پایستگی تحصیلی دوگروه آموزش راهبردهای یادگیری کمکخواهی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت برای کاهش و از بین بردن اهمالکاری دانشآموزان، استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و کمکخواهی مفید و موثر است.
The purpose of present study was to compare the effectiveness of self-regulated learning instruction and help- seeking instruction on educational buoyancy of procrastinating students at private schools. The method of this study was quasi-experimental with pre-test & post-test and control group. The statistical population of this study was all students of private schools in eleventh schools of Rasht in the academic year of 2017-2018. Out of these, 60 were randomly selected and Accidentally divided into three groups. Educational Buoyancy of Dehghani-Zadeh & Hossein-Chari (2012) completed all of the subjects in the pre-test and post-test phases. Then, one of the experimental groups received 12 sessions of 90 minute under the instruction of help-seeking strategies, and the other experimental group was received 15 sessions of 90 minutes under the instruction of self-regulated learning. While the control group did not receive any interventions during this period collected. Data were analyzed using inferential statistics of covariance analysis and LSD post hoc test. The results showed that Instruction of self-regulated learning and help-seeking strategies increased Educational engagement of who were Procrastinating Students. The results showed that Instruction of self-regulated learning and help-seeking strategies increased Educational buoyancy of who were Procrastinating Students. On the other hand, the results of paired comparisons showed that there was no significant difference between the mean scores of self- regulated learning and self-help learning strategies between the two groups. There was a significant difference between the means of Educational Buoyancy in the two groups of self- regulated learning strategies and the control group. There was a significant difference between the means of Educational Buoyancy in the two groups of help-seeking learning strategies and the control group. Based on the results of this research, it can be concluded that the use of instruction of self-regulated learning and help-seeking strategies is used to reduce of procrastinating students.