چکیده:
با توجه به پیچیدگی روز افزون مسائل اجتماعی و ناتوانی روش های سنتی برای پاسخگویی به این مسائل، تدوین الگوی کارآفرینی اجتماعی در سازمانهای مردم نهاد از اهمیت بالایی برخوردارگردیده است. لذا هدف از این پژوهش تدوین الگوی کارآفرینی اجتماعی در مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی ره می باشد. این پژوهش از نظر جهت گیری کاربردی است و از رویکرد پژوهش های کیفی تبعیت می کند. جامعه آماری آن اعضای هیأت علمی دانشگاهها، مدیران و کارشناسان خبره کمیته امداد و فعالان حوزه کارآفرینی اجتماعی در شهر شیراز می باشد. حجم نمونه به روش نمونه گیری هدفمند تا مرحله اشباع نظری به تعداد 18 نفر انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد و تحلیل داده ها بر اساس روش شش مرحله ای تحلیل مضمون براون وکلارک (2006) و پس از سه مرحله کدگذاری در قالب شبکه مضامین ارائه شده است. یافته های این پژوهش نشان داد؛ مدل کارآفرینی اجتماعی در سازمانهای مردم نهاد شامل هفت بُعد: ساختار منعطف، فرهنگ کارآفرینی، ارزش آفرینی اجتماعی، راهبردهای کارآفرینانه، رهبری اجتماع محور، کارکنان خدمت گرای اجتماعی و فرایندهای نوآورانه می باشد. لذا پیشنهاد می گردد سازمان های مردم نهاد جهت پاسخگویی بهتر به مسائل اجتماعی، از الگوی طراحی شده در این پژوهش بهره برداری نمایند.
Developing a model of social entrepreneurship for non-governmental organizations (NGOs) has become of utmost importance in the light of the growing complexity of social issues along with the failure of conventional methods to solve them. In this way, the present study aimed to develop a model of social entrepreneurship for the charitable organizations affiliated to the Imam Khomeini Relief Foundation (IKRf), Iran. This applied research with a qualitative design was accordingly conducted on a statistical population consisting of faculty members and the IKRC administrators and activists involved in social entrepreneurship in Shiraz city. The sample size was then selected by 18 individuals, using purposive sampling up to theoretical saturation. Besides, the data collection instrument was a semi-structured interview, and the data analysis was performed based on the six-step thematic analysis, proposed by Braun and Clarke (2006) and after three stages of coding in the form of thematic network. The study findings demonstrated that the model of social entrepreneurship for NGOs had seven dimensions, including: flexible structure, entrepreneurial culture, social value creation, entrepreneurial strategy, community-based leadership, social service-oriented employees, and innovative process. Accordingly, NGOs were suggested to utilize the model of social entrepreneurship conceived in this study in order to better respond to social issues.